پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان, دوره (7), شماره (15), سال (2018-9) , صفحات (50-75)

عنوان : ( بررسی تاثیر الگوهای مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره بر میزان اعتماد اجتماعی در میان شهروندان )

نویسندگان: مصطفی ظهیری نیا , سیدمحمود طباطبائی , سهیل صادقی , وحید جان محمدی لرگانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر میزان مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره­ای بر اعتماد اجتماعی پرداخته شده است. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه استفاده شده ­است. جامعه­ ی آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر است که در زمان تحقیق در شهر بندرعباس سکونت داشته ­اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر و شیوه­ ی نمونه‌گیری نیز خوشه‌ای چندمرحله‌ای است. داده‌های پژوهش نیز به کمک نرم‌افزار آماری spss و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه ‌و تحلیل شده­ است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی و اعتماد رابطه ­ی مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میزان تماشای تلویزیون ماهواره‌ای با اعتماد اجتماعی رابطه­ ی معکوسی دارد. میانگین اعتماد اجتماعی کل در زنان بیش از مردان است، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نیست. در میان ابعاد متغیر اعتماد اجتماعی، رابطه­ ی سن با بعد اعتماد بین شخصی به صورت مثبت و معنادار است، اما در سایر ابعاد بین اعتماد و سن رابطه معناداری مشاهده نشده­ است. همچنین ابعاد اعتماد نهادی و اجتماعی کل با درآمد، رابطه ­ی منفی و معناداری دارد. نتایج بررسی اثرات مستقیم و نامستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته، نشان می­ دهد بیشترین تأثیرگذاری آثار مستقیم و کلی متغیرهای مستقل بر وابسته به ترتیب مربوط به تماشای تلویزیون داخلی و سن است.

کلمات کلیدی

, اعتماد اجتماعی, مصرف رسانه ­ای, تلویزیون داخلی, تلویزیون ماهواره­ای, شهروندان.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1072671,
author = {مصطفی ظهیری نیا and طباطبائی, سیدمحمود and سهیل صادقی and وحید جان محمدی لرگانی},
title = {بررسی تاثیر الگوهای مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره بر میزان اعتماد اجتماعی در میان شهروندان},
journal = {پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان},
year = {2018},
volume = {7},
number = {15},
month = {September},
issn = {2476-7328},
pages = {50--75},
numpages = {25},
keywords = {اعتماد اجتماعی، مصرف رسانه ­ای، تلویزیون داخلی، تلویزیون ماهواره­ای، شهروندان.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی تاثیر الگوهای مصرف تلویزیون داخلی و ماهواره بر میزان اعتماد اجتماعی در میان شهروندان
%A مصطفی ظهیری نیا
%A طباطبائی, سیدمحمود
%A سهیل صادقی
%A وحید جان محمدی لرگانی
%J پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان
%@ 2476-7328
%D 2018

[Download]