عنوان : ( محوریت نظام نمادشناسی افلاطون در جایگاه هستی شناختی خدا )
نویسندگان: زهرا محمّدی محمّدیه , محمدکاظم علمی سولا , علیرضا کهنسال ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
افلاطون واژه نماد را به صورت آشکاردر مباحث فلسفی خود به کار نبرده است، اما با تدقیق در آثار وی بر اساس اصل حکایتگری نماد از امر نمادینه شده و نوع نگاه وی به هنر و اثر معرفتی آن، می توان به معنای نماد در تفکر فلسفی وی پی برد. اهمیت نظریه ایده که مرکز ثقل نظریه های هستی شناسی افلاطون است، در مفهوم شناسی نماد نقش محوری ایفا می کند، به طوری که رابطه نماد و امر نمادینه شده برپایه رابطه سایه یا تصویر با اصل و بهره مندی سایه از اصل استوار است. تدقیق در معنای بهره مندی نیز معنای ظهور را در بر دارد که اساس ارتباط نماد و امر نمادینه محسوب می شود. بنا بر این تحلیل معنای نماد در مستندات افلاطون موید این مطلب است که در مراتب جهان هستی نیز روابط نمادین حکمفرما هستند، چنانکه محسوسات نمد ایده ها و ایده ها نماد اصل خیر( خدای نظام فلسفی افلاطون) هستند. این پژوهش با ابتنای بر روش تحلیلی-توصیفی و واکاوی آثار افلاطون، جایگاه خدا در هستی و نوع روابط موجودات با او را، با محوریت نظام نمادین تبیین می کند و آشکار می شود که خدا اصل وحدتی است که هیچ گاه نماد چیزی قرار نمی گیرد و شناخت و توصیف ذات او، صرفا از طریق شناخت نمادها حاصل خواهد شد.
کلمات کلیدی
, اصل خیر, افلاطون, ایده, خدا, نماد@article{paperid:1072910,
author = {محمّدی محمّدیه, زهرا and علمی سولا, محمدکاظم and کهنسال, علیرضا},
title = {محوریت نظام نمادشناسی افلاطون در جایگاه هستی شناختی خدا},
journal = {فلسفه دین},
year = {2019},
volume = {16},
number = {1},
month = {June},
issn = {2008-7063},
pages = {91--109},
numpages = {18},
keywords = {اصل خیر، افلاطون، ایده، خدا، نماد},
}
%0 Journal Article
%T محوریت نظام نمادشناسی افلاطون در جایگاه هستی شناختی خدا
%A محمّدی محمّدیه, زهرا
%A علمی سولا, محمدکاظم
%A کهنسال, علیرضا
%J فلسفه دین
%@ 2008-7063
%D 2019