عنوان : ( بررسی مبانی نظری اندیشههای آیزنر و دلالتهای تربیتی آن: با نقدی بر نظرات وی )
نویسندگان: مرضیه دهقانی , ابوالفضل غفاری , رضوان حکیم زاده ,چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مبانی نظری اندیشه های آیزنر یکی از متخصصان و صاحبنظران برجستۀ رشته برنامه ریزی درسی بوده است.در این راستا پس از اشاره ای مختصر به محورهای اصلی نظرات آیزنر، مبانی نظری اندیشه های وی و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گرفته است. سپس ضمن نقد برخی از اندیشه های وی تلاش شده تا با استفاده از روش تحلیلی-اسنادی، به هر دو موضوع، بپردازد. نتایج، حاکی از آن است که نوعِ نگاه به دین از سوی آیزنر، موجب برداشت وی مبنی بر عدم امکان تبدیل شدن دین به یک نظریۀ قابل دفاع میباشد.در صورتی که زمینه ورود اندیشه های گوناگون در دین وجود دارد و طرح ایدئولوژی جزمیت مذهبی از سوی خود وی، به عنوان یکی از ایدئولوژیهای موجود، به دلیل همین تأثیرگذاری بوده است. همچنین با توجه به نوع نگاه آیزنر به برنامه درسی در غالب سه انگارۀ رفتارگرایانه، حل مسأله و نتایج آشکار-زیباشناسانه- و تأکید وی بر رشد و تعالی تربیتی یادگیرنده، به نظر میرسد این نوع نگاه باید بر روی یک پیوستار باشد و در واقع، انگاره نتایج آشکار-بصیرانه، خلاقانه و زیباشناسانه- همان پارادایمی است که دین بر آن تأکید دارد. نتایج بررسی و تحلیل آرای آیزنر نشان میدهد که آیزنر ضمن توجه به سنت عملگرایانه و به نوعی پیشرفتگرایی، در زمره متفکران پستمدرن نیز میباشد. کلام آخر اینکه، فلسفه وی متأثر از دیویی، وایتهد، برودی و هربرت رید است
کلمات کلیدی
, برنامه درسی, آیزنر, جزمیت مذهبی, مبانی فلسفی, پیامدهای آموزشی@article{paperid:1073316,
author = {مرضیه دهقانی and غفاری, ابوالفضل and رضوان حکیم زاده},
title = {بررسی مبانی نظری اندیشههای آیزنر و دلالتهای تربیتی آن: با نقدی بر نظرات وی},
journal = {پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی},
year = {2016},
volume = {1},
number = {4},
month = {October},
issn = {2476-5783},
pages = {1--26},
numpages = {25},
keywords = {برنامه درسی، آیزنر، جزمیت مذهبی، مبانی فلسفی، پیامدهای آموزشی},
}
%0 Journal Article
%T بررسی مبانی نظری اندیشههای آیزنر و دلالتهای تربیتی آن: با نقدی بر نظرات وی
%A مرضیه دهقانی
%A غفاری, ابوالفضل
%A رضوان حکیم زاده
%J پژوهش های کیفی در برنامه ریزی درسی
%@ 2476-5783
%D 2016