چهارمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران , 2019-02-13

عنوان : ( بررسی آلودگی فلز سنگین کادمیوم در خاک و گیاه گندم در اراضی آبرفتی رودخانه دجله در مزارع الصویره عراق، جنوب بغداد )

نویسندگان: طاهر مسلم سلمان , علیرضا کریمی , ابراهیم ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

دسترسی به اطلاعات دقیق مربوط به غلظت فلزات سنگین یک منطقه در جهت تصمیمگیری برای رفع آلودگی یا جلوگیری از آلودگی فلزات سنگین ضروری است. هدف از انجام این تحقیق بررسی آلودگی فلز کادمیوم در خاک و گیاه گندم کشت شده در اراضی آبرفتی رودخانه دجله در مزارع الصویره عراق، جنوب بغداد بود. برای این منظور تعداد 100 نمونه خاک از عمق صفر تا 30 سانتیمتری‌خاک، با فاصله 1000 متری تهیه شد. نمونه‌های خاک بعد از هوا خشک شدن و عبور از الک 2 میلی‌متری به روش تیزاب سلطانی عصاره‌گیری شدند. از نقاطی که نمونه خاک برداشت شده بود، یک نمونه از اندام هوایی گیاه گندم برداشت شد و بعد از خشک کردن در آون به روش هضم تر عصارگیری شدند. مقدار کادمیوم در خاک و گیاه به وسیله دستگاه جذب اتمی مدل AAS990 اندازه‌گیری شد. در نهایت نقشه پراکنش کادمیوم خاک و گیاه با استفاده از نرم افزار GIS نسخه 2.10 ترسیم شد. با توجه به نتایج بدست آمده میانگین غلظت کادمیوم در خاک و گیاه گندم کشت شده در منطقه به ترتیب 38/0 و 11/1 میلی‌گرم بر کیلوگرم بود. مقدار کادمیوم در گیاه گندم، بیشتر از حد مجاز بود و با توجه به نقشه‌های پراکنش بیشترین مقدار کادمیوم در ناحیه جنوب شرقی منطقه مورد مطالعه که دارای کشاورزی گسترده‌تری بود مشاهده شد. مصرف کودهای شیمیایی به ویژه کودهای فسفاتی در این منطقه باعث افزایش کادمیوم در خاک و به تبع آن در گیاه گندم شده بود.

کلمات کلیدی

, نقشه‌برداری خاک, کودهای شیمیایی, زمین‌آمار
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1073322,
author = {مسلم سلمان, طاهر and کریمی, علیرضا and ابراهیم},
title = {بررسی آلودگی فلز سنگین کادمیوم در خاک و گیاه گندم در اراضی آبرفتی رودخانه دجله در مزارع الصویره عراق، جنوب بغداد},
booktitle = {چهارمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران},
year = {2019},
location = {ايران},
keywords = {نقشه‌برداری خاک، کودهای شیمیایی، زمین‌آمار},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی آلودگی فلز سنگین کادمیوم در خاک و گیاه گندم در اراضی آبرفتی رودخانه دجله در مزارع الصویره عراق، جنوب بغداد
%A مسلم سلمان, طاهر
%A کریمی, علیرضا
%A ابراهیم
%J چهارمین کنگره بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران
%D 2019

[Download]