عنوان : ( بررسی عددی تاثیر نسبت تراکم به همراه توربوشارژر بر عملکرد و گازهای خروجی موتور دیزل )
نویسندگان: جواد زارعی ,چکیده
در موتور های احتراق داخلی، تغییر نسبت تراکم و وجود توربوشارژر دو فاکتور مهم و تاثیر گذار بر عملکرد موتور و انتشار آلاینده هایخروجی می باشد. در تحقیق حاضر جهت بررسی ویژگی های عملکردی و آلاینده های خروجی با نسبت تراکم و سرعت های مختلف از حل عددی یک بعدی دینامیک سیالات محاسباتی با نرم افزار GT-Power جهت مدلسازی یک موتور دیزلی شش سیلندر توربوشارژردار وبدون توربوشارژر استفاده گردید. نسبت تراکم از 15:1 تا 19:1 با فاصله یک واحد و سرعت موتور با فاصله 200 دور از 800 تا 2400دور بر دقیقه انتخاب گردید. نتایج نشان داد که در موتور توربوشارژردار، با افزایش نسبت تراکم از 17:1 به 19:1 ، توان و گشتاور ترمزینسبت به موتور بدون توربوشارژر در حدود 24 / 56 درصد افزایش مییابد. در ضمن اینکه مصرف سوخت ویژه ترمزی به دلیل تولید توانبالاتر، کاهش مییابد و مقدار XNO به علت وجود تولید حرارت بیشتر به نسبت موتورهای بدون توربوشارژر افزایش می یابد. اما درصورت کاهش نسبت تراکم از حالت مبنا، انتشار گازهای CO و HC کاهش می یابد. در حالت کلی نتایج نشان داد که موتور توربوشارژردار با نسبت تراکم 19:1 ، دارای بهترین مشخصه های عملکردی و آلایندگی می باشد.
کلمات کلیدی
, آلایندههای خروجی, توربوشارژر, موتور دیزل, نسبت تراکم, نرمافزار GT-Power@inproceedings{paperid:1073477,
author = {زارعی, جواد},
title = {بررسی عددی تاثیر نسبت تراکم به همراه توربوشارژر بر عملکرد و گازهای خروجی موتور دیزل},
booktitle = {یازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران},
year = {2018},
location = {همدان, ايران},
keywords = {آلایندههای خروجی، توربوشارژر، موتور دیزل، نسبت تراکم، نرمافزار GT-Power},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی عددی تاثیر نسبت تراکم به همراه توربوشارژر بر عملکرد و گازهای خروجی موتور دیزل
%A زارعی, جواد
%J یازدهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران
%D 2018