حوزه, دوره (12), شماره (67), سال (1995-5) , صفحات (67-116)

عنوان : ( دین و تکنولوژی 6 -تکنولوژی ارتباطات و دینداری- )

نویسندگان: جهانگیر مسعودی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این مقاله که ششمین بخش از سلسله مقالاتی با همین نام می باشد، به تاثیر انقلاب ارتباطاتی که نتیجه تکنولوژی های جدید ارتباطی است ، بر فرهنگ و دینداری پرداخته شده است. در خبرها آمده بود: -کلیساى ارتدوکس شهر استانبول به منظور پخش برنامه هاى تلویزیونى اقدام به تاسیس یک شبکه تلویزیونى مى کند... [نام این شبکه -کراس . تى . وى- است] که با استفاده از ماهواره... در 5 قاره جهان با 16 زبان برنامه پخش خواهد کرد. برنامه هاى این شبکه تلویزیونى... در چندین استودیوى مختلف تهیه خواهد شد. یکى از استودیوهاى یاد شده در جزیره رودوس در دریاى اژه تاسیس خواهد شد. این گزارش حاکى است برنامه هاى کراس . تى . وى شامل تبلیغات ارتدوکس و برنامه هاى تفریحى و آموزشى خواهد بود.1- اخبار مشابهى نیز در مورد کلیساى کاتولیک و شیوه هاى جدید تبلیغیِ واتیکان آمده بود2. یا: -در حال حاضر 35 ایستگاه و مؤسسه تلویزیونى در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که در اختیار سازمانها و اتحادیه هاى مذهبى است و به دست آنان اداره مى شود. علاوه بر آن که تقریباً تمامى فرستنده هاى تلویزیونى برنامه هاى مذهبى از این یا آن نوع نیز عرضه مى دارند3.- برنامه این شبکه ها آمیزه اى از آموزشهاى مستقیم و غیرمستقیم مذهبى به همراه چاشنیِ تفریح و سرگرمى است. منبرهاى آنچنانى تلویزیونى! شوهاى مذهبى! مسابقه موسیقى سریال تئاتر و خلاصه هر چه که بتوان از راه آن پیامى به ذهن به بیننده افکند و یا دست کم بیننده اى براى دیدن برنامه ها جذب کرد. اکنون در درستى یا نادرستى عملکرد این گروههاى مذهبى قضاوتى نمى کنیم. همان طور که بسیارى از صاحب نظران و اهل نقد در زمان حاضر بر کل جریان پیام سازى و پیام رسانى به شیوه هاى معمول نقدهاى جدّى وارد ساخته اند از این روى در به کارگیرى این شیوه ها در تبلیغات و پیام رسانى مذهبى باید دقت و بررسى بیشترى بشود. اکنون این پرسش مطرح است که اگر قرار بود در زمان ما پیامبرى از طرف خداوند به رسالت و ابلاغ پیام الهى برانگیخته شود وى وظیفه خویش را با توجه به مقتضیات و شرایط پیچیده عصر ما چگونه به انجام مى رسانید؟ به راستى یک پیام آور الهى در عصر پیام و ارتباطات با چه وضعیتى روبه رو خواهد بود؟ آیا با شرایطِ مساعدترى براى پیام رسانى رو به رو مى گردد یا همین امکانات را حجابى عظیم و ضخیم در راه تبلیغِ رسالتِ خویش مى یابد؟ اگر او در چنین عصرى ظهور مى کرد از چه امکاناتى در راه هدایت الهى سود مى جُست؟ بله پرسش را دور برده ایم به گونه اى که خواننده هیچ الزامى براى خود در پاسخ به آن نمى یابد. امّا چرا سؤال را دور ببریم؟ مگر حوزه و حوزویان مدعى نیستند که در طولِ تاریخ آنان بوده اند که پرچم رسالت انبیا را همواره بر افراشته داشته و حرکت عظیم آن پیام آوران راستین را تداوم و استمرار بخشیده اند؟ پس این پرسش و پرسشهاى دیگرى در این راستا به آنان باز مى گردد. براى این که اهمیت پرسشهایى از این دست روشن تر گردد نکته اى را یادآور مى شویم: زمانى دراز خبرهاى مربوط به ویدئو تیتر روزنامه ها و مطبوعات کشور بود. دلسوزان بسیارى در این باره به طرح سخن و راه حل پرداختند. در نهایت از گفت و گوهاى بسیار به نظر مى رسد که این بحران تا اندازه اى فروکش کرده است. بگذریم این که دست آخر معلوم نشد که آیا ما تکلیف ویدئو را روشن کردیم یا این که تکلیف ویدئو روشن شد؟. چندى پس از آن خبرهاى مربوط به ماهواره جایگزین اخبار پیشین گردید و ما در عمل خود را رو در روى با رویدادى جدید به نام -بحران ماهواره- یافتیم و به نظر مى رسد که روز به روز نیز بر وخامت بحران اخیر افزوده مى گردد. شک نیست که این دو قضیه بیانهاى گوناگون از یک صورت مسأله اند امّا بسیار جدّى و در خور درنگ. مسأله اى که از بستر زندگانیِ عصر نو بر مى خیزد عصر ارتباطات و پیام رسانى. همانا شنیدن این واژه: -عصر ارتباطات و...- براى بسیارى همچون شنیدن واژگان متداول دیگر است. همچون شنیدن واژه کتاب اتومبیل صندلى و غیره که حساسیت چندانى را بر نمى انگیزد. امّا همین اصطلاح براى بسیارى دیگر در بردارنده معنایى بس عمیق و درخور موشکافى است. همه کسانى که به نوعى با پیام و پیام رسانى ارتباط دارند در این موضوع و معنى با دیده باریک ترى نظر مى افکنند. انقلاب در امر ارتباطات براى آنان به معناى وارد شدن در یک دنیا و تمدن جدید است دنیایى با مفاهیم و مبانى تازه که فرهنگ و دائرةالمعارف مخصوص به خود را دارد. بنابراین باید مستقل به دیدار آن شتافت و نگاه ژرف را در زوایاى گوناگون آن به نظاره درآورد. در هر حال همه کسانى که تاکنون نسبت و ارتباطى با پیام وپیام رسانى داشته اند امروز در حال تجدید دیدگاه و ترجمه مجدد از نسبت خویش با این مقوله اند. شرایط جدید وضعیت و نسبتهاى جدیدى را نیز در ذهن پدید مى آورد. کسانى که مى خواهند در دشت حوادثِ جدید زمین نخورند باید جامه و مرکبى مناسب و برابر با شرایط جدید به استخدام در آورند. و در این میان حوزه و حوزویان از این قاعده جدا نیستند. سؤال روشنى که در برابر همه ما خودنمایى مى کند عبارت است از: ما چه نسبت و ارتباطى با امر پیام و پیام رسانى داشته و داریم؟ آیا در دگرگونیهاى اخیر حوزویان نیز باید در اندیشه تجدید و بازسازى رابطه خویش با این مقوله باشند؟ آیا مى توان در عصر ماهواره همچنان با حفظ ماده و صورتِ شیوه هاى گذشته به امر پیام رسانى و رسالتِ دینى همت گمارد؟ همان طور که پیداست محور سخن ما در این نوشتار مسأله حوزه و رسالت پیام رسانى است آن هم با توجه به مسأله تهاجم فرهنگى که از مهم ترین دشواریهاى فرهنگى است که در جامعه ما جریان دارد. پیش از این در نوشتارهاى گذشته بر این نکته تأکید کردیم که در جامعه ما فرهنگ به گونه بایسته مورد ارزیابى و بررسى قرار نگرفته است و ما در این زمنیه به ارزیابى و سیاستگذارى شایسته دست نیافته ایم. این امر به نوبه خود باعث هرج و مرج اجتماعى سردرگمى در عرصه برنامه ریزى و اصلاحات اجتماعى گردیده است.

کلمات کلیدی

, دین , تکنولوژی , دینداری , تکنولوژی ارتباط جمعی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1073572,
author = {مسعودی, جهانگیر},
title = {دین و تکنولوژی 6 -تکنولوژی ارتباطات و دینداری-},
journal = {حوزه},
year = {1995},
volume = {12},
number = {67},
month = {May},
issn = {1735-2173},
pages = {67--116},
numpages = {49},
keywords = {دین - تکنولوژی - دینداری - تکنولوژی ارتباط جمعی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T دین و تکنولوژی 6 -تکنولوژی ارتباطات و دینداری-
%A مسعودی, جهانگیر
%J حوزه
%@ 1735-2173
%D 1995

[Download]