تازه های علوم شناختی, دوره (22), شماره (1), سال (2020-3) , صفحات (116-127)

عنوان : ( The effectiveness of cognitive skills recovery program on avoiding scribbling in elementary students )

نویسندگان: سکینه سلطانی کوهبنانی , سمیه زارع نژاد محمدآبادی , راضیه خسروزاده , محمد حسین سلطانی کوهبنانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مشکلات بدخط نویسی یکی از مهم ترین مشکلات حوزه اختلال های یادگیری محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه بازسازی مهارت های ادراکی بر بهبود بدخط نویسی دانش آموزان ابتدائی بود. روش: طرح پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون، پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان ابتدائی استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 97- 96 تشکیل دادند.روش نمونه گیری به صورت هدفمندبود، به این صورت که ابتدا دانش آموزان ابتدائی در پایه سوم ابتدایی شهرمشهد به وسیله سیاهه محقق ساخته مشکلات دست خط-کشاورزی، 1394- از نظر مشکلات دستخط بررسی شدند. پس ازشناسایی دانش آموزان با مشکلات بدخط نویسی 20 نفر با داشتن معیارهای ورود به این مطالعه انتخاب و سپس به روش گمارش تصادفی در دو گروه گواه-10 نفر- و آزمایش -10 نفر- قرار گرفتند. ابتدا آزمودنی های گروه آزمایش در 16جلسه-45 دقیقه ای- تحت برنامه آموزش بازسازی مهارت های ادراکی قرارگرفتند در پایان هر دو گروه مجددأ مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد برنامه بازسازی مهارت های ادراکی بر کاهش مشکلات خط دانش آموزان ابتدائی تأثیر دارد -025/0p<-. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر،علاوه بر ابعاد جسمی و آموزشی مؤثر بر کاهش مشکلات خط، باید به عوامل دیگری از جمله ویژگی های شخصیتی دانش آموز نیز توجه نمود و طبق مشاهداتی که در هنگام آموزش و ارزیابی انجام شد، بُعدادراکی فرد در آموزش نقش بسزایی دارد، بنابراین می توان برنامه بازسازی مهارت های ادراکی را برای بهبود بدخط نویسی در دانش آموزان ابتدائی به کار برد.

کلمات کلیدی

, بازسازی مهارت های ادراکی, بدخط نویسی, دانش آموزان ابتدائی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1073738,
author = {سلطانی کوهبنانی, سکینه and زارع نژاد محمدآبادی, سمیه and راضیه خسروزاده and محمد حسین سلطانی کوهبنانی},
title = {The effectiveness of cognitive skills recovery program on avoiding scribbling in elementary students},
journal = {تازه های علوم شناختی},
year = {2020},
volume = {22},
number = {1},
month = {March},
issn = {1561-4174},
pages = {116--127},
numpages = {11},
keywords = {بازسازی مهارت های ادراکی، بدخط نویسی، دانش آموزان ابتدائی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T The effectiveness of cognitive skills recovery program on avoiding scribbling in elementary students
%A سلطانی کوهبنانی, سکینه
%A زارع نژاد محمدآبادی, سمیه
%A راضیه خسروزاده
%A محمد حسین سلطانی کوهبنانی
%J تازه های علوم شناختی
%@ 1561-4174
%D 2020

[Download]