عنوان : ( مقایسه انعطاف پذیری شناختی، حل مسأله، سیالی کلامی، حافظه کاری، استدلال و بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی )
نویسندگان: ملیحه قاسمی طوس , سکینه سلطانی کوهبنانی , حسین کارشکی , فاطمه تاتار ,چکیده
مشکلات تحصیلی به ویژه مشکلات ویژه یادگیری در دانش آموزان توجه زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از ابعاد مورد توجه بررسی کارکردهای اجرایی در دانش آموزان است. هدف این پژوهش مقایسه کارکردهای اجرایی انعطاف پذیری شناختی،حل مساله، سیالی کلامی، حافظه کاری، استدلال و بازداری پاسخ مورد سنجش آزمون سیستم کارکرد اجرایی دلیس-کاپلان-قوامی و همکاران، 2016- در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی و مقایسه آنان با دانش آموزان عادی بود. مواد و روش: جامعه آماری این تحقیق، دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر مشهد در سال 1396-97 بودند. در این پژوهش 20 دانش آموز عادی و 20 دانش آموز با اختلال ریاضی براساس ملاکهای انجمن روانپزشکی آمریکا -انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013- انتخاب شدند و کارکردهای اجرایی آنها مورد بررسی قرار گرفت. برای بدست آوردن دادهها از آزمون بسته کارکرد اجرایی دلیس- کاپلان -قوامی و همکاران، 2016- استفاده شد. دادهها با استفاده از واریانس چند متغیره و تی مستقل مقایسه شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار کامپیوتری SPSS تجزیه و تحلیل و بررسی شد. یافتهها: دانش آموزان با اختلال ریاضی در کارکردهای اجرایی انعطافپذیری شناختی-t-38-= -4.662, p<0.01-، حل مساله-t-33.926-= -3.11, p<0.01-، سیالی کلامی-t-38-= -3.427, p<0.01-، حافظه کاری-t-38-= -4.6, p<0.01- استدلال-t-38-= -7.456, p<0.01- و بازداری پاسخ -t-30.035-= -5.876, p<0.01- به صورت قابل ملاحظه ای از گروه عادی ضعیفتر عمل کردند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کودکان دارای اختلال ریاضی و عادی در مولفههای کارکرد اجرایی -انعطاف پذیری شناختی، سیالی کلامی، حل مساله، حافظه کاری، استدلال و بازداری- تفاوت معناداری دارند. همچنین نتایج نشان داد که دانش آموزان با اختلال ریاضی در کارکردهای اجرایی مشکلاتی را تجربه می کنند.
کلمات کلیدی
, انعطافپذیری شناختی, حافظه کاری, استدلال , بازداری پاسخ , اختلال ریاضی@article{paperid:1073764,
author = {قاسمی طوس, ملیحه and سلطانی کوهبنانی, سکینه and کارشکی, حسین and تاتار, فاطمه},
title = {مقایسه انعطاف پذیری شناختی، حل مسأله، سیالی کلامی، حافظه کاری، استدلال و بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی},
journal = {مطالعات ناتوانی},
year = {2020},
volume = {38},
month = {May},
issn = {۲۳۲۲-۲۸۴۰},
pages = {1--6},
numpages = {5},
keywords = {انعطافپذیری شناختی، حافظه کاری، استدلال ، بازداری پاسخ ، اختلال ریاضی},
}
%0 Journal Article
%T مقایسه انعطاف پذیری شناختی، حل مسأله، سیالی کلامی، حافظه کاری، استدلال و بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی
%A قاسمی طوس, ملیحه
%A سلطانی کوهبنانی, سکینه
%A کارشکی, حسین
%A تاتار, فاطمه
%J مطالعات ناتوانی
%@ ۲۳۲۲-۲۸۴۰
%D 2020