عنوان : ( دیداریسازی نقشه دانش در حوزه شبکه اجتماعی اینستاگرام: همرخدادی واژگان )
نویسندگان: محسن نوکاریزی , فاطمه تقی پناهی ,چکیده
زمینه و هدف: اینستاگرام، با700میلیون کاربر توانسته است کاربران بسیاری را از سراسر جهان درگیر خود نماید. افراد به صورت روزانه از این برنامه کاربردی برای اهداف مختلف مرتبط با اشتراک اطلاعات و تعامل با آن استفاده میکنند. پژوهشگران از حوزههای متنوع علمی نیز علاقهمند به پژوهش در این شبکه اجتماعی شدهاند و به پژوهش پیرامون این بستر اشاعه اطلاعات روی آوردهاند. در پژوهش حاضر هدف آن است تا با ترسیم نقشه علمی و شبکه واژگان حوزههای علمی و رویکردهای به کاررفته در آن حوزهها که اقدام به انجام پژوهش کردهاند، شناسایی و روند پژوهش از جنبههای مختلف در این بستر درک شود روششناسی: روش پژوهش، علمسنجی و ترسیم نقشه دانش است. از نرمافزار وی.اُ.اِس.ویوئر برای ترسیم و دیداریسازی اطلاعات استفاده شد. این پژوهش بر روی 624 پژوهش انجام شده طی سالهای 2010 تا 2018 صورت گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که حوزههای علمی علوم رایانه، مهندسی، ارتباطات، روانشناسی بیشترین تولیدات علمی در این زمینه را داشتهاند و علم اطلاعات نیز در رتبه هشتم، در تولید این منابع سهیم بود. زبان غالب تولیدات، زبان انگلیسی و کشور امریکا بیشترین تولیدات این زمینه را داشت. دانشگاه جورجیا، موسسه برتر در تولید علم، و سال 2016 بیشترین منابع در این رابطه تولید شده است. همچنین از نظر نوع مدرک، مقالههای منتشر شده در مجلات، بیشترین رتبه را به خود اختصاص دادند. خوشههای علمی نیز در این رابطه ترسیم شد که نشان داد اینستاگرام با واژههای شبکههای اجتماعی، فیسبوک، توییتر ،بازاریابی، در ارتباط بود.
کلمات کلیدی
, اینستاگرام, شبکه واژگان, علمسنجی, نقشه علمی, همرخدادی@inproceedings{paperid:1073973,
author = {نوکاریزی, محسن and تقی پناهی, فاطمه},
title = {دیداریسازی نقشه دانش در حوزه شبکه اجتماعی اینستاگرام: همرخدادی واژگان},
booktitle = {الین همایش ملی رزیابی علم},
year = {2019},
location = {کرمان, ايران},
keywords = {اینستاگرام، شبکه واژگان، علمسنجی، نقشه علمی، همرخدادی},
}
%0 Conference Proceedings
%T دیداریسازی نقشه دانش در حوزه شبکه اجتماعی اینستاگرام: همرخدادی واژگان
%A نوکاریزی, محسن
%A تقی پناهی, فاطمه
%J الین همایش ملی رزیابی علم
%D 2019