عنوان : ( مقایسه اثربخشی درمان ریسپریدون همراه با آموزش کودکان اتیسم به وسیله واقعیت مجازی با ریسپریدون محض بر مشکلات اجتماعی کودکان اتیسم )
نویسندگان: سکینه سلطانی کوهبنانی ,چکیده
اوتیسم یک اختلال رشدی- عصبی است این پژوهش اثربخشی درمان ریسپریدون همراه با آموزش کودکان اتیسم به وسیله واقعیت مجازی با ریسپریدون محض بر مشکلات اجتماعی کودکان با اختلال اوتیسم است. پژوهش حاضر از - نوع نیمه تجربی میباشد. جامعه آماری این تحقیق تمام کودکان 4 تا 98 ساله با اختلال اتیسم در سال تحصیلی 9817 9813 بودند. که 83 کودک با اختلال اوتیسم که بر اساس ملاکهای تشخیصی DSM-5 اوتیسم و به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب تشخیص داده شدند. بهطور تصادفی در دو گروه درمان ریسپریدون - 94 نفر- و ریسپریدون همراه با آموزش کودکان اتیسم به وسیله واقعیت مجازی - 94 نفر- جایگزین شدند. برای سنجش اتیسم از مقیاس رتبه بندی اوتیسم گارز و برای ارزیابی عملکرد اجتماعی از آزمون واینلنداستفاده شد. تحقیق در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری گردید نتایج نشان داد که نمرات چک لیست عملکرد اجتماعی غیرمعمول -رفتار کلیشهای، ارتباط و تعامل اجتماعی- پس از 8 ماه مداخله در هر دو گروه نسبت به قبل از درمان کاهش یافته است. همچنین به غیر از ارتباط، میانگین نمرات دیگر خرده مقیاسهای اجتماعی در مرحله پیگیری بین دو گروه تفاوت معنیداری نداشت. اطلاعات با استفاده از آزمونهای تی مستقل، کوواریانس و تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. درمان دارویی میتواند مشکلات اجتماعی کودکان با اختلال اوتیسم را کاهش دهد. همچنین ترکیب ریسپریدون همراه با آموزش کودکان اتیسم به وسیله واقعیت مجازی در مقایسه با درمان ریسپریدون محض بیشتر باعث کاهش گفتار مشکلات کلیشهای و تعامل اجتماعی در کودکان اوتیستیک شود.
کلمات کلیدی
, کودکان اتیسم, ریسپریدون, واقعیت مجازی, مشکلات اجتماعی کودکان@inproceedings{paperid:1074098,
author = {سلطانی کوهبنانی, سکینه},
title = {مقایسه اثربخشی درمان ریسپریدون همراه با آموزش کودکان اتیسم به وسیله واقعیت مجازی با ریسپریدون محض بر مشکلات اجتماعی کودکان اتیسم},
booktitle = {iهمایش ملی خانواده اختلال لتیسم و چالش های همراه},
year = {2019},
location = {تهران, ايران},
keywords = {کودکان اتیسم، ریسپریدون، واقعیت مجازی، مشکلات اجتماعی کودکان},
}
%0 Conference Proceedings
%T مقایسه اثربخشی درمان ریسپریدون همراه با آموزش کودکان اتیسم به وسیله واقعیت مجازی با ریسپریدون محض بر مشکلات اجتماعی کودکان اتیسم
%A سلطانی کوهبنانی, سکینه
%J iهمایش ملی خانواده اختلال لتیسم و چالش های همراه
%D 2019