عنوان : ( بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسب و کارهای صادراتی )
نویسندگان: فریبرز رحیم نیا , علیرضا خوراکیان , فرشاد قادری خشندرق ,چکیده
با توجه به جایگاه و نقش صادرات در اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین، مطرحشدن موضوع رقابت در بازارهای بینالمللی، لزوم توجه به کسبوکارها فعال در صادرات بیشازپیش مهم است. این نوع کسبوکارها برای بقای خود در بازار، در مقابل رقبای بزرگتر میتوانند از طریق نوآوری بر اندازه غیراقتصادی خود غلبه کنند. با کاربردی کردن استراتژیهای نوآوری، کسبوکارها خواهند توانست با خلق محصول جدید یا طراحی روش جدیدی برای تولید، عملکرد خود را بهبود بخشیده و به حیات خود در محیط ادامه دهند. در این تحقیق تأثیر دو مؤلفه استراتژی نوآوری محصول و استراتژی نوآوری فرایند بر عملکرد کسبوکارهای صادرکننده در شهر تبریز، بررسی شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 230 شرکت که در 5 سال گذشته صادرات داشتهاند در شهر تبریز بوده که تعداد 148 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تعریفشده از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد که فرضیهها با نرمافزارهای SPSS18 وAMOS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که استراتژی نوآوری محصول و فرایند بر عملکرد کسبوکارهای صادرکننده شهر تبریز تأثیر مثبت دارند، با توجه به آزمون تعدیل گری چنین حاصل شد که در شرایط شدت رقابت بالا استفاده از استراتژی نوآوری فرایند نسبت به استفاده از استراتژی نوآوری محصول کاراتر و اثربخشتر است.
کلمات کلیدی
استراتژی نوآوری محصول؛ استراتژی نوآوری فرآیند؛ شدت رقابت؛ عملکرد کسبوکار@article{paperid:1074319,
author = {رحیم نیا , فریبرز and خوراکیان, علیرضا and قادری خشندرق, فرشاد},
title = {بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسب و کارهای صادراتی},
journal = {مدیریت کسب و کار بین المللی},
year = {2019},
volume = {1},
number = {3},
month = {March},
issn = {2588-5057},
pages = {1--22},
numpages = {21},
keywords = {استراتژی نوآوری محصول؛ استراتژی نوآوری فرآیند؛ شدت رقابت؛ عملکرد کسبوکار},
}
%0 Journal Article
%T بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسب و کارهای صادراتی
%A رحیم نیا , فریبرز
%A خوراکیان, علیرضا
%A قادری خشندرق, فرشاد
%J مدیریت کسب و کار بین المللی
%@ 2588-5057
%D 2019