پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز, دوره (10), شماره (19), سال (2019-10) , صفحات (171-180)

عنوان : ( پیش بینی نوع و مقدار آلاینده های منابع آب سطحی با استفاده از مدل‌های سری زمانی (ARIMA) و مدل L-THIA (مطالعه موردی: زیرحوضه نمرود- حوضه آبخیز حبله‌رود) )

نویسندگان: زهرا پسندیده‌فرد , علیرضا میکائیلی تبریزی , ابوالفضل مساعدی , حسن رضائی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

به دلیل نقش مهم آلودگی غیرنقطه‌ای در مدیریت منابع آب، در این مطالعه مدل‌های سری زمانی به منظور پیش‌‌بینی پارامترهای کیفی آب و مدل L-THIA (یکی از مدل‌های آلودگی غیرنقطه‌ای) به منظور تخمین میزان آلاینده‌های آب استفاده شد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه نتایج مدل L-THIA و مدل‌های ARIMA در زیرحوزه نمرود واقع در حوزه آبخیز حبله‌رود انجام شده است. در ابتدا، تغییرات کاربری از سال 1974 تا 2017 بررسی شد که نشان‌دهنده افزایش اراضی کشاورزی، توسعه شهری و جاده‌ها بود. سپس با استفاده از مدل L-THIA برای هر دو کاربری، میزان آلاینده‌ها و حجم رواناب محاسبه شد که رشد زیادی را نشان می‌داد. در نهایت، با استفاده از مدل‌های ARIMA، پارامترهای کیفی آب برای سی سال مدل‌سازی شد. در بین مدل‌های ARIMA مدلی با کمترین میزان خطا و معیار سنجش آکائیک (AIC) به عنوان مدل بهینه برای TDS و مجموع کل کاتیون و آنیون انتخاب شد. مدل‌های مطلوب برای TDS و مجموع کاتیون و آنیون به ترتیب عبارت بودند از: (1، 1، 0)، (2، 1، 1) و (1، 1، 1). در نهایت نمودار روند و سری زمانی برای هر یک از پارامترهای مذکور رسم شد. نمودارهای روند و سری زمانی برای هر سه پارامتر افزایش را نشان داد که بیانگر افزایش میزان آلودگی بود. نتایج این مطالعه حاکی از سودمندی مدل‌های سری زمانی در مطالعات منابع آب از طریق پیش‌بینی پارامترهای کیفی آب است.

کلمات کلیدی

, آلودگی غیرنقطه‌ای, پارامترهای کیفی آب, رواناب, مدل L-THIA, مدل‌های سری زمانی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1074502,
author = {زهرا پسندیده‌فرد and علیرضا میکائیلی تبریزی and مساعدی, ابوالفضل and حسن رضائی},
title = {پیش بینی نوع و مقدار آلاینده های منابع آب سطحی با استفاده از مدل‌های سری زمانی (ARIMA) و مدل L-THIA (مطالعه موردی: زیرحوضه نمرود- حوضه آبخیز حبله‌رود)},
journal = {پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز},
year = {2019},
volume = {10},
number = {19},
month = {October},
issn = {2251-6174},
pages = {171--180},
numpages = {9},
keywords = {آلودگی غیرنقطه‌ای، پارامترهای کیفی آب، رواناب، مدل L-THIA، مدل‌های سری زمانی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T پیش بینی نوع و مقدار آلاینده های منابع آب سطحی با استفاده از مدل‌های سری زمانی (ARIMA) و مدل L-THIA (مطالعه موردی: زیرحوضه نمرود- حوضه آبخیز حبله‌رود)
%A زهرا پسندیده‌فرد
%A علیرضا میکائیلی تبریزی
%A مساعدی, ابوالفضل
%A حسن رضائی
%J پژوهشنامه مدیریت حوزه آبخیز
%@ 2251-6174
%D 2019

[Download]