عنوان : ( پیامدهای روانشناختی-تحصیلی موسسات آموزشی کنکور: مطالعهای مبتنی بر نظریه زمینهای )
نویسندگان: زهرا عسگری , حسین کارشکی , بهروز مهرام ,چکیده
این مطالعه با هدف بررسی پیامدهای روانشناختی-تحصیلی موسسات آموزشی کنکور با روش نظریه زمینهای انجام شده است. با توجه به اختصاص سرمایه مادی و انسانی به این بخش و ادعا تحقق ارائه برترین یادگیری و مشاورهگری برای دانشآموزان، ما برآن شدیم تا به واکاوی پیامدها و بسترهای علی مراکز کنکوری در قالب یک رویکرد عمیق بپردازیم. برای تحقق این هدف با روش نمونهگیری گلوله برفی، تجارب 17 نفر از دانشجویان کارشناسی ( کسانیکه بیش از 1 سال از دانشآموزی در موسسات کنکوری حضور داشتند) و 17 نفر از معلمان و مدیران مورد کاوش قرار گرفت. در گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس سه روش کدگذاری مورداستفاده در نظریه زمینهای شامل کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. بر اساس یافتههای به دست آمده، پدیده محوری در نظریه زمینهای پیامدهای موسسات کنکوری، پدیدهای با عنوان \\\\\\\\\\\\\\\" جهتگیری التقاطی ناسازوار منافع موسسات، محیط و اهداف فردی \\\\\\\\\\\\\\\" نام گرفت. مهمترین پیامدهای روانشناختی شامل فراشناخت، تضعیف مهارت حل مسئله، فشار روانی، عدم انگیزش، حساس حقارت و مقایسه، افت خودکارآمدی، تضعیف نوع دوستی و پیامدهای تحصیلی نیز شامل بهبود برنامهریزی، افت تحصیلی، یادگیری سطحی، یادگیری هدفمند و وابستگی تحصیلی میباشد. همچنین در نتیجه تحلیل یافتهها، مشورتگری غیراصولی و ویژگیهای خاص آزمونهای موسسات آموزشی به عنوان شرایط علی و سیاستهای حاکم نیز به عنوان بسترهای زمینهساز مورد کشف و درک قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند در تدوین برنامههای مداخلهای جهت بهبود وضعیت متعارض حاکم بر دانشآموزان، کاهش گرانباری و تحقق نیازهای آنان به کارآید.
کلمات کلیدی
, پیامدهای روانشناختی, تحصیلی؛ موسسات آموزشی کنکور؛ جهتگیری التقاطی ناسازوار@article{paperid:1074597,
author = {عسگری, زهرا and کارشکی, حسین and مهرام, بهروز},
title = {پیامدهای روانشناختی-تحصیلی موسسات آموزشی کنکور: مطالعهای مبتنی بر نظریه زمینهای},
journal = {روانشناسی تربیتی-دانشگاه علامه طباطبایی},
year = {2019},
volume = {14},
number = {49},
month = {June},
issn = {2538-3183},
pages = {173--202},
numpages = {29},
keywords = {پیامدهای روانشناختی-تحصیلی؛ موسسات آموزشی کنکور؛ جهتگیری التقاطی ناسازوار},
}
%0 Journal Article
%T پیامدهای روانشناختی-تحصیلی موسسات آموزشی کنکور: مطالعهای مبتنی بر نظریه زمینهای
%A عسگری, زهرا
%A کارشکی, حسین
%A مهرام, بهروز
%J روانشناسی تربیتی-دانشگاه علامه طباطبایی
%@ 2538-3183
%D 2019