کتاب قیم, دوره (9), شماره (21), سال (2020-6) , صفحات (177-194)
عنوان : ( منابع و منابع معرفت حصولی و حضوری از نگاه قرآن )
نویسندگان: سهیلا پیروزفر , حسن نقی زاده , زهره حبیبی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
در این نوشتار، معنای واژۀ معرفت از منظر دو دستگاه کارآمد معناشناسی «معناشناسی لغوی» و «معناشناسی قرآنی» بازیابی شده است. در معناشناسی لغوی، معنای واژۀ معرفت غالبا به معنای علم و شناخت حصولی و اکتسابی پنداشته شده است. و تنها اندکی از برخی واژه شناسان، معرفت را به معنای علم و شناخت حضوری قلمداد کرده اند. اما در معناشناسی واژه معرفت در قرآن کریم به دست آمد که معرفت اعم از معرفت حصولی و حضوری است. بلکه فراتر از آن، مراد اصلی از معرفت در این کتاب کریم، شناخت حضوری و پیوند قلبی همراه با بصیرت و نورانیت درونی است. این مطالعه، تفاوت و فاصلۀ زیاد معناشناسی لغوی و قرآنی را در تبیین معنای «معرفت» نشان می دهد.