عنوان : ( اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی، بازداری پاسخ و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان )
نویسندگان: سمیه زارع نژاد محمدآبادی , سکینه سلطانی کوهبنانی , حسین کارشکی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر حافظه کاری، بازداری پاسخ، انعطاف پذیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان بود. طرح تحقیق نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پزوهش 30 دانش آموز مبتلا به نارساخوانی شهر مشهد در سال تحصیلی 1398-1397 بود که به طور در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (گروه آزمایش 15 نفر و گروه کنترل 15 نفر) جایدهی شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مورگان جینکز (1999)، آزمون خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی (1384) و آزمون کارکردهای اجرایی دلیس-کاپلان (D-KEFS) در مراحل قبل و بعد از آموزش استفاده شد. آموزش راهبردهای خودتنظیمی به صورت گروهی در 8 جلسه برای گروه آزمایش ارایه شد ولی گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر بهبود حافظه کاری، بازداری پاسخ، انعطاف پذیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش اموزان نارساخوان به طور معنی داری تاثیر دارد. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه برنامه ریزیف اموزش و ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی دارد.
کلمات کلیدی
, راهبردهای یادگیری خودتنظیمی, حافظه کاری, بازداری پاسخ, انعطاف پذیری شناختی, خودکارامدی تحصیلی, نارساخوانی@article{paperid:1074978,
author = {زارع نژاد محمدآبادی, سمیه and سلطانی کوهبنانی, سکینه and کارشکی, حسین},
title = {اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی، بازداری پاسخ و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان},
journal = {عصب روانشناسی},
year = {2019},
volume = {5},
number = {18},
month = {December},
issn = {2476-5023},
pages = {109--130},
numpages = {21},
keywords = {راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، حافظه کاری، بازداری پاسخ، انعطاف پذیری شناختی، خودکارامدی تحصیلی، نارساخوانی},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی، بازداری پاسخ و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نارساخوان
%A زارع نژاد محمدآبادی, سمیه
%A سلطانی کوهبنانی, سکینه
%A کارشکی, حسین
%J عصب روانشناسی
%@ 2476-5023
%D 2019