عنوان : ( دانش محتوایی تدریس پژوهش؛ معیاری برای تدوین کتب درسی روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی )
نویسندگان: مرتضی کرمی , سمیه حاتمی کیا , رویا پورحاجی ,چکیده
هدف از این مطالعه بررسی محتوای طرح درس و کتاب های دانشگاهی درس آمار و روش تحقیق بود. بدین منظور، از دانشگاه های معتبر که در نظام رتبه بندی سایماگو وشانگهای دارای رتبه برتر هستند، 22 دانشگاه انتخاب شد و 24 کتاب که در تدریس روش تحقیق در روانشناسی وعلوم تربیتی استفاده شده بود، به روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات با چک لیست محقق ساخته که بر اساس فهرست کتاب ها وطرح درس دانشگاه ها در رشته روانشناسی وعلوم تربیتی تنظیم شده بود، انجام گرفت. جهت تحلیل داده ها از دو روش کمی و کیفی که با استفاده از چک لیست محقق ساخته که بر اساس فهرست کتاب ها وطرح درس دانشگاه ها در رشته روانشناسی وعلوم تربیتی تنظیم شده بود، انجام گرفت. در بخش کیفی از روش هولستی (تنظیم یافته ها بر اساس مقوله ها و ثبت به روش موضوع ) و در بخش کمی از سنجه های توصیفی ( فراوانی ) استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که در فهرست کتاب ها و طرح درس دانشگاه ها؛ اخلاق در پژوهش، آمار توصیفی واستنباطی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با بررسی محتوای فهرست کتاب ها و طرح درس دانشگاه های معتبر جهان، توزیع موضوعی این موارد مشخص شد که زمینه ای برای یاری رساندن به استادان در خصوص شناسایی محتوای مناسب برای تالیف کتاب های مناسب و مورد نیاز جامعه در زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این مقوله فراهم نماید. تناسب محتوا با نیازهای جامعه باعث می شود به انتظار دانشجویان از تحصیل دانش، مبنی بر یافتن موقعیت اجتماعی بهتر، ورود به بازار کار و کسب درآمد بیشتر، در ک دانشجو از رابطه میان دانش خود و نیازهای جامعه، موقعیت آموزشی جذاب تر و رغبت و تلاش دانشجو برای یاد گیری افزایش یابد .
کلمات کلیدی
, تحلیل محتوا, روش تحقیق, طرح درس, کتاب های دانشگاهی@article{paperid:1075092,
author = {کرمی, مرتضی and حاتمی کیا, سمیه and پورحاجی, رویا},
title = {دانش محتوایی تدریس پژوهش؛ معیاری برای تدوین کتب درسی روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی},
journal = {پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی},
year = {2019},
volume = {23},
number = {45},
month = {December},
issn = {2676-7503},
pages = {118--136},
numpages = {18},
keywords = {تحلیل محتوا، روش تحقیق، طرح درس، کتاب های دانشگاهی},
}
%0 Journal Article
%T دانش محتوایی تدریس پژوهش؛ معیاری برای تدوین کتب درسی روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی
%A کرمی, مرتضی
%A حاتمی کیا, سمیه
%A پورحاجی, رویا
%J پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
%@ 2676-7503
%D 2019