عنوان : ( هنر کمیک در آینة تصاویر دیداری و ذهنی: بازنمایی مرجان در پرسپولیس )
نویسندگان: سیده ژاله عباسی حسینی , عذرا قندهاریون , علیرضا انوشیروانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
بازنمایی ملی تها در آثار ادبی متفاوت، گواهی بر آشکار ساختن روابط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میان کشورها است. مرجان ساتراپی ) 1919 -تاکنون(، نویسند ۀ ایرانیتبار ساکن فرانسه، اختلافات فرهنگی میان ملیت ها را در 7003 ( به تصویر کشیده است. ساتراپی به واسطۀ - مشهورترین رمان گرافیکی خود، چهارگانۀ پرسپولیس ) 7000 رسانۀ کمیک، تصویرهای ذهنی و الگوهای کلیشهای را به تصویر می کشد. در توالی تصاویر این هنر دنباله دار، سود می برد. این مقاله با تأکید بر نگرش دو قطبی \\\"نگرنده\\\" و \\\"نگریسته\\\" نویسنده از مفاهیم تصویرشناسی کشور غرب در نشان دادن تصویری منفی از یک ایرانی، از یک سو بازنمایی ایران و از سویی دیگر بازتاب آن در غرب را، مطالعه می کند. هدف از تدوین مقاله، تحلیلی از رقابت میان فرهنگ ها است؛ این رقابت بر مبنای دیدگاه های مغرضانۀ وابسته به تصویرهای کلیشه ای، جهان را به دو قطب شرق و غرب تقسیم میکند. در پایان این نتیجه حاصل می شود که در پرسپولیس، چگونه تصاویر ذهنی نهادینه شده از یک ملّت در رسانۀ کمیک، در قالب \\\"فراتصویر\\\" و \\\"دگرتصویر\\\" و \\\"تصویر نابه خود\\\" آشکار می شوند. کلید واژه ها: بازنمایی، کمیک، تصویرشناسی، پرسپولیس، تصویر دیواری و ذهنی
کلمات کلیدی
, بازنمایی, کمیک, تصویرشناسی, پرسپولیس, تصویر دیواری و ذهنی@article{paperid:1075255,
author = {عباسی حسینی, سیده ژاله and قندهاریون, عذرا and علیرضا انوشیروانی},
title = {هنر کمیک در آینة تصاویر دیداری و ذهنی: بازنمایی مرجان در پرسپولیس},
journal = {جهانی رسانه},
year = {2018},
volume = {13},
number = {1},
month = {December},
issn = {2008-0468},
pages = {207--227},
numpages = {20},
keywords = {بازنمایی، کمیک، تصویرشناسی، پرسپولیس، تصویر دیواری و ذهنی},
}
%0 Journal Article
%T هنر کمیک در آینة تصاویر دیداری و ذهنی: بازنمایی مرجان در پرسپولیس
%A عباسی حسینی, سیده ژاله
%A قندهاریون, عذرا
%A علیرضا انوشیروانی
%J جهانی رسانه
%@ 2008-0468
%D 2018