پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات- Iranian Journal of Information Processing Management, دوره (34), شماره (3), سال (2019-6) , صفحات (1299-1320)

عنوان : ( تحلیل موفقیت کنش اشتیاق کاربر در شبکة اجتماعی اینستاگرام نسبت به محتوا از منظر مشخصه‌های تصویر )

نویسندگان: فاطمه تقی پناهی , محسن نوکاریزی , محمدحسین دیانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناخت تجربة کاربر در تعامل با اطلاعات در شبکة اجتماعی اینستاگرام انجام شده است. پژوهش با بهره‌گیری از دو نظریة درگیر کردن (اشتیاق کاربر) و تجربة خوشایند در صدد بود به تحلیل مشخصه‌های تصویر و مضامین نهفته در پُرپسند‌ترین پُست‌های ارائه‌دهندة محتوای تخصصی و آموزشی در شبکة اجتماعی اینستاگرام بپردازد و میزان ربط این مضامین را با محتوای اختصاصی این صفحه‌ها مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش با روش کیفی- اکتشافی با بهره‌گیری از تحلیل مضمون و نمونة هدفمند بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی از راهبردهای پژوهش معماری اطلاعات انجام شد. حلیل 270 پُست که در ردیف 9 مطلب ارسالی پُرپسند 30 صفحة مورد بررسی در سال 2017 بودند، نشان داد که استفاده از تصویر انسان، شخصیت‌های برجستة هنری، علمی و ادبی و طبیعت در بخش مشخصه‌های تصویر و مضامین خانواده، عشق، و مذهب در این پُست‌ها وجود داشتند. همچنین، بیش از 80 درصد محتوای پسند‌شده از سوی کاربران به موضوع اختصاصی صفحه‌های مورد بررسی اختصاص داشت. نتایج نشان داد که در محتوای موفق در درگیر کردن کاربر و ایجاد تجربة خوشایند در وی، مشخصه‌های تصویر مشترکی وجود دارد که در هنگام تولید محتوا باید به آن‌ها توجه کرد و آن‌ها را به کار گرفت. این مشخصه‌ها در این پژوهش مشخص شده‌اند. همچنین، 80 درصد محتوای موفق در کسب اشتیاق کاربر مرتبط با محتوای صفحه است که نشان‌دهندة توجه کاربران به تخصصی بودن صفحة مورد نظر است.

کلمات کلیدی

, نظریة درگیرکردن کاربر, پسند, اینستاگرام, تحلیل مضمون, افزارسنجی رقابتی, لایک, نظریة تجربة خوشایند
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1075263,
author = {تقی پناهی, فاطمه and نوکاریزی, محسن and دیانی, محمدحسین},
title = {تحلیل موفقیت کنش اشتیاق کاربر در شبکة اجتماعی اینستاگرام نسبت به محتوا از منظر مشخصه‌های تصویر},
journal = {پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات- Iranian Journal of Information Processing Management},
year = {2019},
volume = {34},
number = {3},
month = {June},
issn = {2251-8223},
pages = {1299--1320},
numpages = {21},
keywords = {نظریة درگیرکردن کاربر، پسند، اینستاگرام، تحلیل مضمون، افزارسنجی رقابتی، لایک، نظریة تجربة خوشایند},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل موفقیت کنش اشتیاق کاربر در شبکة اجتماعی اینستاگرام نسبت به محتوا از منظر مشخصه‌های تصویر
%A تقی پناهی, فاطمه
%A نوکاریزی, محسن
%A دیانی, محمدحسین
%J پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات- Iranian Journal of Information Processing Management
%@ 2251-8223
%D 2019

[Download]