عنوان : ( اثربخشی آموزش ذهن اگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBS-R) بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی نوجوانان با مشکلات اضطرابی )
نویسندگان: تکتم چناری , مریم رحیمی دهگان , جواد اسدالهی , علی مشهدی ,چکیده
هدف از این پژوهش برسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهبود نظم جوییشناختی هیجانی نوجوانان با مشکلات اضطرابی بود.جامعه مورد مطالعه شامل نوجوانان سنین 10 تا 14ساله ی، با تشخیص اختلال های اضطرابی شهر مشهد که از طریق نمونه گیری هدفمند بود. ابزار به کاررفته در این پژوهش، پرسشنامه نظم جویی شناختی و هیجانی گارنفسکی بود. طی 8 جلسه، هر جلسهبه مدت یک 90 دقیقه، ذهن آگاهی مبتنی برکاهش استرس برای گروه آزمایشی انجام پذیرفت و گروهکنترل هیچگونه مداخله ای دریافت ننمود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانساستفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی مبتنی براسترس بر کاهش نشانه های اضطرابی نوجوانان با مشکلات اضطرابی از نظر آماری معنادار شد (P> 0/05) همچنین آموزش ذهن اگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترلتفاوت معناداری ایجاد کرد.پس از درمان، راهبردهای ناسازگارانه نظم جویی شناختی هیجان (ملامتخویش، نشخوارفکری، فاجعه سازی) کاهش و در برخی از راهبردهای سازگارانه (تمرکز مجدد مثبت،تمرکز بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت) افزایش پیدا کرد. نتیجه گیری: پژوهش نشان دادکه آموزشذهن اگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBS-R) موجب بهبود نظم جویی شناختی هیجانی نوجوانان با مشکلات اضطرابی می شود.
کلمات کلیدی
, ذهن اگاهی مبتنی بر استرس , نظم جویی شناختی هیجان, نوجوانان@inproceedings{paperid:1075318,
author = {تکتم چناری and مریم رحیمی دهگان and اسدالهی, جواد and مشهدی, علی},
title = {اثربخشی آموزش ذهن اگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBS-R) بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی نوجوانان با مشکلات اضطرابی},
booktitle = {کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره، تعلیم و تربیت},
year = {2017},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {ذهن اگاهی مبتنی بر استرس ، نظم جویی شناختی هیجان، نوجوانان},
}
%0 Conference Proceedings
%T اثربخشی آموزش ذهن اگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBS-R) بر بهبود نظم جویی شناختی هیجانی نوجوانان با مشکلات اضطرابی
%A تکتم چناری
%A مریم رحیمی دهگان
%A اسدالهی, جواد
%A مشهدی, علی
%J کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره، تعلیم و تربیت
%D 2017