عنوان : ( اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش نگرانی و مشکلات درون سازی شده ناشی از روابط آسیب زای دختران و پسران در مدارس شبانه روزی )
نویسندگان: علی مشهدی ,چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش نگرانی و مشکلات درونی سازی شده ناشی از روابط آسیبزا دختران و پسران مدارس پایه سوم متوسطه شبانه روزی شهرستان شیروان صورت گرفت . در این مطالعه جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش اموزان پسر و دختر مشغول به تحصیل در سال 395-96 بودند . 2 دانش آموز دختر و 2 دانش آموز پسر 7-18 سال دارای روابط آسیبزا از طریق پرونده های مشاوره مدارس بطور تصادفی انتخاب گردیدندو در دوگروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. برای بررسی اثر درمان شناختی رفتاری بر کاهش نگرانی و مشکلات درون سازی شده قبل و بعد از درمان شناختی رفتاری فردی ، از هر دو گروه آزمون نگرانی پن استیت و پرسشنامه خودگزارش آچنباخ گرفته شد و داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان شناختی رفتاری موجب کاهش معنادار نگرانی ، مشکلات درون سازی شده ، افسردگی و اضطراب در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است . در نتیجه ، درمان شناختی رفتاری فردی یک روش کارآمد در کاهش نگرانی و مشکلات درونسازی شده دانش آموزان دختر و پسر دارای روابط آسیبزا در دبیرستان شبانه روزی است.
کلمات کلیدی
, درمان شناختی رفتاری, نگرانی, مشکلات درون سازی شده, روابط آسیب زا , دانش آموزان@inproceedings{paperid:1075323,
author = {مشهدی, علی},
title = {اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش نگرانی و مشکلات درون سازی شده ناشی از روابط آسیب زای دختران و پسران در مدارس شبانه روزی},
booktitle = {اولین کنگره ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی},
year = {2018},
location = {اسفراین, ايران},
keywords = {درمان شناختی رفتاری، نگرانی، مشکلات درون سازی شده، روابط آسیب زا ، دانش آموزان},
}
%0 Conference Proceedings
%T اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش نگرانی و مشکلات درون سازی شده ناشی از روابط آسیب زای دختران و پسران در مدارس شبانه روزی
%A مشهدی, علی
%J اولین کنگره ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی
%D 2018