عنوان : ( تحلیل ساز و کارهای منطقی در تولیدات طنزآمیز کودکان پیشدبستانی )
نویسندگان: سریرا کرامتی یزدی , شهلا شریفی , علی علیزاده , عطیه کامیابی گل ,چکیده
در این مقاله با هدف بررسی تولید طنز در کودکان پیشدبستانی از دیدگاه زبانشناسی، منبع دانش ساز و کار منطقی را به عنوان مبنای نظری تحلیل برگزیدهایم. ساز و کار منطقی بعد از تقابل انگاره، مهمترین متغیر در نظریه عمومی طنز کلامی است. ساز و کار منطقی در این نظریه، شیوه تحلیل عدمتجانس بین دو انگاره متقابل را بیان میکند. شرکتکنندههای این تحقیق 100 کودک پیشدبستانی 4-6 ساله شامل 50 دختر و 50 پسر بودند که به منظور بررسی تولید طنز از آنها خواسته شد خاطره خندهداری که برای خودشان اتفاق افتاده را تعریف کنند. خاطرات کودکان، فیلمبرداری و در جداولی که به این منظور طراحی و پیادهسازی شد. دلیل خندهدار دانستن خاطره از دید کودک عدمتجانس خاطره کودک است. این عدمتجانس، بر اساس طبقهبندی وارن و مک گراو (2015) که جدیدترین شیوه تحلیل عدمتجانس است تحلیل شد. عدمتجانس در طبقهبندی وارن و مک گراو شامل چهار ساز و کار منطقی غافلگیری، غیرمعمولی بودن، برابرنهادی و تخطی است. نتیجه این تحقیق نشان داد که کودکان در بیان خاطرات طنزآمیزشان بیشتر از ساز و کار منطقی غافلگیری استفاده میکنند و ساز و کارهای منطقی غیرمعمولی بودن و تخطی بعد از ساز و کار منطقی غافلگیری پرکاربردترین ساز و کارهای منطقی در ساخت خاطرات طنز کودکان است؛ در حالی که ساز و کار منطقی برابرنهادی در تولیدات طنزآمیز کودکان بسیار کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. از نظر جنسیتی در سنین پیشدبستانی در نوع و تعداد ساز و کارهای منطقی به کار رفته در تولیدات طنز دخترها با پسرها تفاوت قابل ملاحظهای وجود ندارد. ساز و کار منطقی غافلگیری و غیرمعمولی بودن بالاترین میزان کاربرد را در تولید خاطرات خندهدار کودکان داشته است. کاربرد بیشتر این دو ساز و کار منطقی بیانگر تقابل پایهای است که به لحاظ شناختی نیز مورد تأیید است. تأکید مقاله حاضر مبنی بر استفاده از نظریه عدمتجانس در ساز و کار منطقی طنز در کودکان است و مقاله حاضر قصد دارد این فرآیند را در کودکان پیشدبستانی بین 4-6 ساله با استفاده از این نظریه به چالش بکشد.
کلمات کلیدی
طنز؛ نظریه عدمتجانس؛ تقابل انگاره؛ سازوکار منطقی؛ کودکان پیشدبستانی@article{paperid:1075336,
author = {کرامتی یزدی, سریرا and شریفی, شهلا and علیزاده, علی and کامیابی گل, عطیه},
title = {تحلیل ساز و کارهای منطقی در تولیدات طنزآمیز کودکان پیشدبستانی},
journal = {دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران},
year = {2019},
volume = {10},
number = {1},
month = {August},
issn = {1026-2288},
pages = {105--127},
numpages = {22},
keywords = {طنز؛ نظریه عدمتجانس؛ تقابل انگاره؛ سازوکار منطقی؛ کودکان پیشدبستانی},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل ساز و کارهای منطقی در تولیدات طنزآمیز کودکان پیشدبستانی
%A کرامتی یزدی, سریرا
%A شریفی, شهلا
%A علیزاده, علی
%A کامیابی گل, عطیه
%J دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
%@ 1026-2288
%D 2019