علوم باغبانی ایران, دوره (51), شماره (4), سال (2021-3) , صفحات (773-784)

عنوان : ( بررسی تاثیر بیوچار گلایول بر برخی خصوصیات مورفولوژیکی و جذب فلزات سنگین در گیاه کاهو (Lactuca sativa L.) رقم \\\\\\\\\\\\\\\"سیاهو\\\\\\\\\\\\\\\" )

نویسندگان: اکرم ولی زاده قلعه بیک , سیدحسین نعمتی , حجت امامی , حسین آروئی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

بیوچار تکنولوژی زیست محیطی جدیدی است که، استفاده از آن می-تواند در راستای کاهش تجمع آلودگی خاک مورد استفاده قرار بگیرد. بدین منظور، آزمایشی گلخانه ای به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملاً تصادفی با چهار تکرار انجام شد و مقادیر بیوچار گلایول در 3 سطح (0، 5، 10 گرم در کیلوگرم)، کادمیوم (0، 10 و 20 میلی‌گرم در کیلوگرم) و سرب (0، 300 و 600 میلی‌گرم در کیلوگرم)، مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیشترین مقدار صفات مورفولوژیکی شامل سطح برگ، ارتفاع، وزن تر و خشک اندام هوایی، وزن تر و خشک ریشه در سطح 5 گرم در کیلوگرم بیوچار گلایول مشاهده شد و افزایش سطح بیوچار گلایول از سطح 5 به 10 گرم در کیلوگرم سبب کاهش این صفات شد. کاربرد 5 گرم در کیلوگرم بیوچار در بالاترین غلظت سرب و کادمیوم، سبب کاهش 38/27 و 87/21 درصدی غلظت سرب و کادمیوم در گیاه (اندام هوایی+ ریشه) شد. در بالاترین سطح بیوچار، سرب و کادمیوم، کاهش صفات و افزایش در غلظت سرب و کادمیوم گیاه و خاک مشاهده شد. در واقع بیوچار گلایول در سطح 5 -گرم در کیلوگرم به دلیل داشتن سطح ویژه بالا سرب و کادمیوم را در سطح خود جذب کرده و باعث کاهش جذب این دو عنصر و بهبود صفات در گیاه کاهو شده است.

کلمات کلیدی

, ضایعات کشاورزی, گل شاخه بریده, سرب, کادمیوم
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1075357,
author = {ولی زاده قلعه بیک, اکرم and نعمتی, سیدحسین and امامی, حجت and آروئی, حسین},
title = {بررسی تاثیر بیوچار گلایول بر برخی خصوصیات مورفولوژیکی و جذب فلزات سنگین در گیاه کاهو (Lactuca sativa L.) رقم \\\\\\\\\\\\\\\"سیاهو\\\\\\\\\\\\\\\"},
journal = {علوم باغبانی ایران},
year = {2021},
volume = {51},
number = {4},
month = {March},
issn = {2008-482X},
pages = {773--784},
numpages = {11},
keywords = {ضایعات کشاورزی، گل شاخه بریده، سرب، کادمیوم},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی تاثیر بیوچار گلایول بر برخی خصوصیات مورفولوژیکی و جذب فلزات سنگین در گیاه کاهو (Lactuca sativa L.) رقم \\\\\\\\\\\\\\\"سیاهو\\\\\\\\\\\\\\\"
%A ولی زاده قلعه بیک, اکرم
%A نعمتی, سیدحسین
%A امامی, حجت
%A آروئی, حسین
%J علوم باغبانی ایران
%@ 2008-482X
%D 2021

[Download]