عنوان : ( نشانهشناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایتهای دختران جوان مشهدی )
نویسندگان: زهرا برادران کاشانی , مهدی کرمانی , مجید فولادیان ,چکیده
پژوهش حاضر به دنبال بررسی انتقادی شمایی از تجربه تحصیلی دختران جوان است. این واکاوی مبتنی بر رویکرد روشی نشانهشناسی اجتماعی ون لیوون و با تمرکز بر روپوش مدرسه به عنوان یکی از منابع نشانه شناختی حاضر در تجربه زیسته عاملان اجتماعی مورد نظر، انجام شده است. نتایج نشان داد که قواعد الزامآور مدرسه در خصوص روپوش، دانشآموزان را در فرایندی قرار میدهد که ماحصل آن، ایجاد نوعی گسست معنایی در صورتبندی تجربه تحصیلی ایشان و در نتیجه، از خود بیگانگی و انفعال آنها در حین گذراندن دوران تحصیل در مدرسه است. به یک معنا دانشآموزان فرایند تحصیل در مدرسه را جدا از خود و حاکم بر خودشان ادراک میکنند. به این ترتیب تجربه تحصیلی به جای این که روندی قدرت افزا برای زنان باشد، به روندی قدرتزدا مبدل خواهد شد.
کلمات کلیدی
نشانهشناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایتهای دختران جوان مشهدی@article{paperid:1075479,
author = {برادران کاشانی, زهرا and کرمانی, مهدی and فولادیان, مجید},
title = {نشانهشناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایتهای دختران جوان مشهدی},
journal = {جامعه شناسی کاربردی},
year = {2020},
volume = {31},
number = {1},
month = {March},
issn = {2008-5745},
pages = {91--108},
numpages = {17},
keywords = {نشانهشناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایتهای دختران جوان مشهدی},
}
%0 Journal Article
%T نشانهشناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایتهای دختران جوان مشهدی
%A برادران کاشانی, زهرا
%A کرمانی, مهدی
%A فولادیان, مجید
%J جامعه شناسی کاربردی
%@ 2008-5745
%D 2020