جامعه شناسی کاربردی, دوره (31), شماره (1), سال (2020-3) , صفحات (91-108)

عنوان : ( نشانه‎شناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایت‎های دختران جوان مشهدی )

نویسندگان: زهرا برادران کاشانی , مهدی کرمانی , مجید فولادیان ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال بررسی انتقادی شمایی از تجربه تحصیلی دختران جوان است. این واکاوی مبتنی بر رویکرد روشی نشانه‌شناسی اجتماعی ون لیوون و با تمرکز بر روپوش مدرسه به عنوان یکی از منابع نشانه شناختی حاضر در تجربه زیسته عاملان اجتماعی مورد نظر، انجام شده است. نتایج نشان داد که قواعد الزام‌آور مدرسه در خصوص روپوش، دانش‌آموزان را در فرایندی قرار می‌دهد که ماحصل آن، ایجاد نوعی گسست معنایی در صورت‌بندی تجربه تحصیلی ایشان و در نتیجه، از خود بیگانگی و انفعال آن‌ها در حین گذراندن دوران تحصیل در مدرسه است. به یک معنا دانش‌آموزان فرایند تحصیل در مدرسه را جدا از خود و حاکم بر خودشان ادراک می‎کنند. به این ترتیب تجربه تحصیلی به جای این که روندی قدرت افزا برای زنان باشد، به روندی قدرت‌زدا مبدل خواهد شد.

کلمات کلیدی

نشانه‎شناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایت‎های دختران جوان مشهدی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1075479,
author = {برادران کاشانی, زهرا and کرمانی, مهدی and فولادیان, مجید},
title = {نشانه‎شناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایت‎های دختران جوان مشهدی},
journal = {جامعه شناسی کاربردی},
year = {2020},
volume = {31},
number = {1},
month = {March},
issn = {2008-5745},
pages = {91--108},
numpages = {17},
keywords = {نشانه‎شناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایت‎های دختران جوان مشهدی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نشانه‎شناسی اجتماعی روپوش مدرسه در روایت‎های دختران جوان مشهدی
%A برادران کاشانی, زهرا
%A کرمانی, مهدی
%A فولادیان, مجید
%J جامعه شناسی کاربردی
%@ 2008-5745
%D 2020

[Download]