عنوان : ( تحلیل رابطه عاملیت کنشگر-ساختار با عادت واره بوردیو در فرهنگ کسب وکار دانش بنیان )
نویسندگان: سیدعلیرضا انوری , محمد مظلوم خراسانی , محسن نوغانی دخت بهمنی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
تحقیق حاضر رابطه متغیرهای عاملیت کنشگر - ساختار را در فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و بر اساس مفهوم عادت-واره کسب و کار بررسی می کند. جامعه آماری کلیه اعضای شرکتهای رشد و دانش بنیان دانشگاه فردوسی مشهد با حجم نمونه 204 نفر می باشند. عادت واره کسب و کار بر اساس نظریه بوردیو و با چهار بعد نوآوری، تعامل اجتماعی، بازارگرایی و تدوین طرح کسب و کار مفهوم سازی و سنجیده می شود. متغیرهای عاملیت نیز شامل حمایت اجتماعی، سیاستهای حمایتی و شبکه حمایتی دانش می باشد. روابط همبستگی بین متغیرها نشان می دهد که تمام متغیرهای عاملیت با عادت واره کسب و کار رابطه مستقیم و معنادار دارند و با افزایش آنها میزان عادت واره کسب و کار افزایش می یابد. در تحلیل رگرسیون گام به گام نیز مشخص می شود که حدود 0.5 از تغییرات متغیر وابسته به وسیله متغیرهای عاملیت تبیین می-گردد که سهم متغیر حمایت اجتماعی بیشتر از سایر متغیرها می باشد. نتیجه تحقیق اینکه عادت واره کنشگران در فرهنگ کسب و کار دانش بنیان نقش اساسی داشته و برای افزایش توان کسب و کار خود باید برنامه ریزی منظم و تعامل هدفمند و دوجانبه به منظور برقراری رابطه و جذب و دریافت منابع مختلف از بخشهای گوناگون داشته باشند.
کلمات کلیدی
, دانش بنیان, فرهنگ, عادت واره, عاملیت, دانشگاه فردوسی@article{paperid:1075816,
author = {انوری, سیدعلیرضا and مظلوم خراسانی, محمد and نوغانی دخت بهمنی, محسن},
title = {تحلیل رابطه عاملیت کنشگر-ساختار با عادت واره بوردیو در فرهنگ کسب وکار دانش بنیان},
journal = {مطالعات فرهنگ - ارتباطات},
year = {2019},
volume = {20},
number = {45},
month = {June},
issn = {2008-8760},
pages = {153--178},
numpages = {25},
keywords = {دانش بنیان، فرهنگ، عادت واره، عاملیت، دانشگاه فردوسی},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل رابطه عاملیت کنشگر-ساختار با عادت واره بوردیو در فرهنگ کسب وکار دانش بنیان
%A انوری, سیدعلیرضا
%A مظلوم خراسانی, محمد
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%J مطالعات فرهنگ - ارتباطات
%@ 2008-8760
%D 2019