آبیاری و زهکشی ایران, دوره (12), شماره (6), سال (2019-3) , صفحات (1327-1336)

عنوان : ( بررسی داده های واداشت هواشناسی GLDAS۱ و تصحیح انحراف داده های بارش برای کاربست در مدل های سطح خشکی (مطالعه موردی: حوضه نیشابور) )

نویسندگان: سمیرا میرشفیعی , حسین انصاری , کامران داوری , علی نقی ضیائی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در بسیاری از مطالعات اقلیمی، مدلهای سطح خشکی با داده‌های هوشناسی واداشت می‌شوند و تلاشی برای بررسی کیفیت این داده‌های صورت نمی‌گیرد. هدف از این مطالعه ارزیابی داده‌های واداشت هواشناسی پایگاه GLDAS1 به کمک داده‌های مشاهداتی و کاربست یک روش تصحیح انحراف برای این داده‌هاست. داده‌های بارش تصحیح شده در مطالعه دیگری به عنوان ورودی مدل Noah-MP خواهند بود. مشاهدات برای حوضه نیشابور با دقت زمانی یک روزه از چهارده ایستگاه بارانسنجی و یک ایستگاه هواشناسی موجود در این حوضه جمع‌آوری شده است. همه پارامترهای هواشناسی روزانه غیر از بارش، با مشاهدات تطابق خوبی داشتند. داده‌های GLDAS1 برای بیشتر این حوضه خشک هستند. و بارشی کمتر از مشاهدات را ارائه می دهند. بارش با همسان کردن میانگین و ضریب تغییرات داده‌های پایگاهی با داده‌های مشاهداتی تصحیح شد. نتایج حاصل از به کارگیری روش تصحیح، رضایت بخش بود به طوری که تفاوت بارش به طور موثری کاهش یافت. تصحیحات در فاصله 9 مهر تا 10 اسفند برای بارش بیشترین مقدار را داشت و روش به کار گرفته شده در فاصله 11 اردیبهشت تا 8 مهر تقریبا به طور کامل انحراف را برطرف کرده است.

کلمات کلیدی

, بارش, تصحیح انحراف, حوضه نیشابور, GLDAS
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1075835,
author = {میرشفیعی, سمیرا and انصاری, حسین and داوری, کامران and ضیائی, علی نقی},
title = {بررسی داده های واداشت هواشناسی GLDAS۱ و تصحیح انحراف داده های بارش برای کاربست در مدل های سطح خشکی (مطالعه موردی: حوضه نیشابور)},
journal = {آبیاری و زهکشی ایران},
year = {2019},
volume = {12},
number = {6},
month = {March},
issn = {2008-7942},
pages = {1327--1336},
numpages = {9},
keywords = {بارش، تصحیح انحراف، حوضه نیشابور، GLDAS},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی داده های واداشت هواشناسی GLDAS۱ و تصحیح انحراف داده های بارش برای کاربست در مدل های سطح خشکی (مطالعه موردی: حوضه نیشابور)
%A میرشفیعی, سمیرا
%A انصاری, حسین
%A داوری, کامران
%A ضیائی, علی نقی
%J آبیاری و زهکشی ایران
%@ 2008-7942
%D 2019

[Download]