عنوان : ( رویکردهای آموزش زبان فارسی بر پایه ادبیات فارسی )
نویسندگان: هدی حسین پوربوانلو , احسان قبول , مهبد غفاری ,چکیده
از دیرباز در تاریخ روش شناسی آموزش زبان، بحث چرایی و چگونگی استفاده از ادبیات در امر آموزش زبان، مساله ای چالش برانگیز بوده است. استفاده از ادبیات به منزلۀ یکی از ابزارهای طبیعی آموزش زبان و هم چنین به عنوان یکی از غایت های زبان آموزی، نقش مهمی در ارتقای مهارت های زبانی دارد. در واقع ادبیات هر زبانی با ویژگی های صوری و محتوایی منحصر به فردش، با در اختیار گذاشتن متون اصیل این امکان را برای فراگیران مهیا می کند که بتوانند در جهت بهبود و ارتقای همه جانبۀ توانش هایشان گام بردارند. بر این اساس لازم است رویکردهای مختلف آموزش زبان بر بنیان ادبیات در هر زبانی و از جمله در زبان فارسی با کمک نمونه هایی از ادبیات آن زبان معرفی و تبیین شوند. مسالۀ این پژوهش، معرفی رویکردهای آموزش زبان مبتنی بر متن ادبی با ذکر مصادیقی از ادبیات فارسی است، با این هدف که از یک سو امر چشم اندازی را برای پژوهشگران و مدرسان در استفاده از متون ادبی فارسی در آموزش زبان پدید آورد و از سوی دیگر از ظرفیت های ادبیات فارسی درتمامی ابعاد، متناسب با اهداف و سطوح مختلف استفاده شود. بر این اساس، برای نخستین بار در این مقاله سیر تاریخی رویکردهای آموزش زبان بر بنیان ادبیات معرفی می شود و سپس با ذکر مصادیقی از متون ادبی فارسی در مجموعۀ کتاب های آموزش نوین زبان فارسی تبیین می گردد.
کلمات کلیدی
, آموزش زبان فارسی, ادبیات فارسی, آموزش نوین زبان فارسی@article{paperid:1076081,
author = {حسین پوربوانلو, هدی and قبول, احسان and مهبد غفاری},
title = {رویکردهای آموزش زبان فارسی بر پایه ادبیات فارسی},
journal = {پژوهشهای ادبی},
year = {2019},
volume = {16},
number = {63},
month = {June},
issn = {1735-2932},
pages = {37--61},
numpages = {24},
keywords = {آموزش زبان فارسی، ادبیات فارسی، آموزش نوین زبان فارسی},
}
%0 Journal Article
%T رویکردهای آموزش زبان فارسی بر پایه ادبیات فارسی
%A حسین پوربوانلو, هدی
%A قبول, احسان
%A مهبد غفاری
%J پژوهشهای ادبی
%@ 1735-2932
%D 2019