پژوهشنامه مددکاری اجتماعی, دوره (3), شماره (12), سال (2017-12) , صفحات (143-184)

عنوان : ( روسپی‌گری: تحمیل اجتماعی یا انتخاب شخصی؛ ارائه یک تحلیل کیفی )

نویسندگان: اسماعیل قربانی , مهدی کرمانی , حسین بهروان , حسین اکبری ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

این پژوهش به واکاوی تجربة زیسته و شناخت ادراک عاملان اجتماعی پیرامون پدیده روسپی‌گری می‌پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش اکتشافی، از لحاظ فرایند اجرای پژوهش کیفی و مبتنی بر پارادایم تفسیری، از لحاظ نتایج پژوهش کاربردی و به لحاظ معیار زمان مطالعه مقطعی (1396-1397) است. از تحلیل نظام‌مند مصاحبه عمیق با 16 نفر از عوامل بازار روسپی‌گری (روسپی، واسطه و مشتری) به روش نظریه زمینه‌ای با رویکرد اشتراوس و کوربین، 80 مقوله فرعی، 20 مقوله محوری و در نهایت بر اساس کدگذاری گزینشی پدیده مرکزی در قالب «روسپی‌گری، برون داد درگیری در چرخه فقر، بی‌پناهی و بهره‌کشی» صورت‌بندی شد. نتایج تحقیق نشان داد پدیده مرکزی شناسایی‌ شده تحت تأثیر مجموعه‌ای از شرایط زمینه‌ای شامل «نقصان در قوانین مرتبط با خانواده و زنان» و «بی‌ثباتی در شرایط اقتصادی - اجتماعی جامعه» و شرایط مداخله‌ای شامل «محدودیت‌ها و محرومیت‌های ناشی از فرهنگ سنتی»، «ازدواج نامناسب»، «اعتیاد و تسریع در گرایش به روسپی‌گری»، «خشونت خانگی»، «ضعف مهارت‌های اجتماعی»، «خانواده متزلزل» و «سوابق تحصیلی» و شرایط علّی شامل «بی‌پناهی اجتماعی»، «رونق بازار بهره‌کشی جنسی» و «فقر تشدید شونده خانوار» بوده است. همچنین روسپیان راهبردهایی همچون «انطباق فعال با وضع موجود» و «مقاومت مقطعی/ غیر پیوسته» را به کار می‌برند که منجر به پیامدهایی شامل: «تشدید آسیب‌پذیری در برابر عوامل مخاطره‌آمیز»، «قرارگیری مداوم در معرض خشونت» و «خانواده زدایی از زندگی روزمره» می‌شود.

کلمات کلیدی

روسپی‌گری؛ بازار روسپی‌گری؛ نظریه زمینه‌ای؛ مشتری؛ واسطه
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1076168,
author = {قربانی, اسماعیل and کرمانی, مهدی and بهروان, حسین and اکبری, حسین},
title = {روسپی‌گری: تحمیل اجتماعی یا انتخاب شخصی؛ ارائه یک تحلیل کیفی},
journal = {پژوهشنامه مددکاری اجتماعی},
year = {2017},
volume = {3},
number = {12},
month = {December},
issn = {2476-6399},
pages = {143--184},
numpages = {41},
keywords = {روسپی‌گری؛ بازار روسپی‌گری؛ نظریه زمینه‌ای؛ مشتری؛ واسطه},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T روسپی‌گری: تحمیل اجتماعی یا انتخاب شخصی؛ ارائه یک تحلیل کیفی
%A قربانی, اسماعیل
%A کرمانی, مهدی
%A بهروان, حسین
%A اکبری, حسین
%J پژوهشنامه مددکاری اجتماعی
%@ 2476-6399
%D 2017

[Download]