مطالعات مدیریت ورزشی, دوره (13), شماره (66), سال (2019-9)

عنوان : ( تدوین مدل نظری راهبردها و پیامدهای به کارگیری ایفلوئنسرهای ورزشی در رسانه های اتماعی با تاکید بر مصرف کالاهای ایرانی (با رویکرد داده بنیاد) )

نویسندگان: زهره شجاع , حسین پیمانی زاد , محمد کشتی دار , حسن فهیم ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: هدف تحقیق، شناسایی راهبردها و پیامدهای به‌کارگیری اینفلوئنسرهای ورزشی در رسانه‌های اجتماعی بر مصرف کالاهای ورزشی ایرانی است. روش‌شناسی: به‌منظور تحقق هدف از روش‌شناسی کیفی و روش تحقیق نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شد. جامعه تحقیق شامل اساتید، کارشناسان و صاحب‌نظران بازاریابی ورزشی و اینترنتی و اقتصاد بود و نمونه‌گیری آزمودنی‌ها هدفمند و مبتنی بر معیار صورت گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها به روش زمینه‌ای، کدگذاری شده، تجزیه ‌و تحلیل گردید. یافته‌ها: نتیجه گروه‌بندی کدها، نشان‌دهنده 10 مقوله اصلی و 62 مقوله فرعی بود که در قالب مدل پارادایمی شامل؛ راهبردها (اطلاع‌رسانی و شناخت، نگاه حاکمیتی، نوآوری و شناخت، فرهنگ‌سازی، قوانین و مقررات و بازاریابی نوین) و پیامدها (توسعه فرهنگی و اخلاقی، توسعه فناوری، توسعه اجتماعی و توسعه برندینگ شخصی) پدیدار شد. نتیجه‌گیری: استفاده از اینفلوئنسرها، منبع تمایز برند محسوب می‌شود. با توجه به طیف گروه‌های هدف و مخاطبان رسانه‌های اجتماعی و همچنین اینفلوئنسرهای جذاب موجود در محیط ورزش؛ اگر بازاریابان ورزش کالاهای ایرانی نتوانند با تکیه بر این منابع ارزشمند انسانی، راهبردهای مناسبی را برگزینند و زمینه توسعه فرهنگی و اخلاقی، توسعه فناوری، توسعه اجتماعی و توسعه برندینگ شخصی را فراهم کنند، قادر به جلب رضایت مخاطبان در مصرف کالاهای ایرانی نخواهد بود.

کلمات کلیدی

بازاریابی ورزشی\\\"؛ اینفلوئنسرهای ورزشی\\\"؛ رسانه‌های اجتماعی\\\"؛ نظریه داده بنیاد