عنوان : ( چرخش سیاق و پیامدهای معنایی آن در مدیر مدرسهی جلال آل احمد )
نویسندگان: مریم معین درباری , محمدرضا پهلوان نژاد ,
چکیده
این مقاله سعی میکند در قالب مطالعه ای موردی، کارایی الگوی تحلیل سیاق را در مطالعة گفتمان ادبی به بوتة آزمایش گذارد؛ بدین منظور، پس از طرح مقدماتی مسئلة تحقیق و مروری اجمالی بر سیر تاریخی نظریة سیاق در سنت زبانشناسی نقشگرا به معرفی اجمالی الگوی تحلیل سیاق مایکل هلیدی پرداخته، و در نهایت الگوی یادشده عملا در تحلیل مسئلة چرخش سیاق در مدیر مدرسه جلال آلاحمد به خدمت گرفته شد. یافتهها بیان میکند که آلاحمد در سراسر داستان به تناسب تغییر بافت موقعیتی و به مجرّد تغییر مشارکان رویدادهای کلامی و به اقتضای نوع روابط نقشی آنان با یکدیگر از شیوه چرخش سیاق بهره میجوید و دامنة « در این کار، ضمن تلفیق عناصر زبانی و پیرازبانی، هر سه عامل سیاق سخن شامل را به تناسب در تحقق عوامل سه گانة لایة معنایی » شیوة گفتمان « و » منش گفتمان « ،» گفتمان زبان دخیل کرده است.
کلمات کلیدی
, تحلیل سیاق , زبانشناسی نقش گرا , جلال ال حمد@article{paperid:1076448,
author = {معین درباری, مریم and پهلوان نژاد, محمدرضا},
title = {چرخش سیاق و پیامدهای معنایی آن در مدیر مدرسهی جلال آل احمد},
journal = {پژوهشهای ادبی},
year = {2016},
volume = {13},
number = {51},
month = {June},
issn = {1735-2932},
pages = {131--146},
numpages = {15},
keywords = {تحلیل سیاق - زبانشناسی نقش گرا - جلال ال حمد},
}
%0 Journal Article
%T چرخش سیاق و پیامدهای معنایی آن در مدیر مدرسهی جلال آل احمد
%A معین درباری, مریم
%A پهلوان نژاد, محمدرضا
%J پژوهشهای ادبی
%@ 1735-2932
%D 2016