عنوان : ( نقش مسئولیتهای اجتماعی در نگرش هواداران فوتبال ایران )
نویسندگان: امیر منتظری , مهدی طالب پور , رضا اندام , انوشیروان کاظم نژاد ,چکیده
هدف از انجام این پژوهش،تعیین نقش مسئولیت اجتماعی در نگرش هواداران نسبت به تیم در فوتبال ایران بود. روش پژوهش، توصیفی و ازنوع همبستگی بود .همةهواداران بالای 18سال تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 95ـ1394جامعة آماری پژوهش را تشکیل دادند. حجم نمونه براساس روش تحلیل عاملی دو تا 10برابر تعداد گویههای پرسشنامه انتخاب شدو درنهایت، تعداد 640پرسشنامه تحلیل آماری شدند .دادههای موردنیاز برایتحلیل مدل نظری با استفاده از چهار پرسشنامةمسئولیت اجتماعی (منتظری و همکاران، 2017)، تصویر تیم (چان، 2008)، وفاداری نگرشی (گلادن و فانک، 2001) و هویت تیمی (هییر و همکاران، 2011)، پس از گرفتن روایی (صوری، محتوا وسازه) و اعتبارسنجیگردآوری شدند. برای محاسبةپایایی ابزار ازروش آلفای کرونباخ و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشمعادلات ساختاری استفاده شد. مدل معادلة ساختاری نشان داد کهشاخصهای کلی برازش مدل ساختاری در وضعیت مطلوبی قرار داشتند؛ بدینترتیب، میتوان بیان کرد کهمسئولیت اجتماعی در فوتبالبر نگرش هواداران نقش مثبت و مؤثری دارد. بهعلاوه، اثر غیرمستقیم مسئولیت اجتماعی بر وفاداری نگرشی هواداران معنادار بود و دراینمیان، تصویر تیم و هویت تیمی نقش میانجی ایفا کردند؛ برایناساس، مسئولیت اجتماعی دارای اثری مثبت هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیر مستقیم بر ذهن و نگرش هواداران است؛ ازاینرو، به مدیریت تیمهای ورزشی توصیه میشودعلایق هواداران در مسائل و موضوعهای اجتماعی را درنظر داشته باشندو طرحهای مختلف مسئولیت اجتماعی را در برنامههای بلندمدت خود قرار دهند
کلمات کلیدی
, هویت, وفاداری, تصویربرند, لیگ برتر, مدلسازی معادلةساختاری@article{paperid:1076477,
author = {منتظری, امیر and طالب پور, مهدی and رضا اندام and انوشیروان کاظم نژاد},
title = {نقش مسئولیتهای اجتماعی در نگرش هواداران فوتبال ایران},
journal = {مطالعات مدیریت ورزشی},
year = {2018},
month = {December},
issn = {2538-3213},
keywords = {هویت، وفاداری، تصویربرند، لیگ برتر، مدلسازی معادلةساختاری},
}
%0 Journal Article
%T نقش مسئولیتهای اجتماعی در نگرش هواداران فوتبال ایران
%A منتظری, امیر
%A طالب پور, مهدی
%A رضا اندام
%A انوشیروان کاظم نژاد
%J مطالعات مدیریت ورزشی
%@ 2538-3213
%D 2018