سومین همایش بین المللی ادبیات تطبیقی فارسی-فرانسه سفر و مسافر , 2019-10-22

عنوان : ( بررسی دلالت‌های معنایی در پیوند تصویر و متن از منظر نشانه‌شناسی‌اجتماعی در سفرنامه مارک و پلو اثر منصور ضابطیان )

نویسندگان: نگار مزاری , فاطمه شمس آبادی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

تخیل هنرمند قابل بررسی در بستر تحولات اجتماعی است و زبان هنر ابعاد انسانشناسانه دارد که راه تاویل و هرمنوتیک را می‌‌گشاید. یکی از شاخه‌های هنر، عکاسی است که ثبت لحظه‌ها، واقعیت و رخدادها را با بازتابی از صورت‌ذهنی و دنیای‌درونی و بیرونی هنرمند بر‌عهده‌ دارد. عکس‌ها زمان گذشته، آینده و حال را به هم پیوند می‌دهند و هر تصویر تفسیر جدیدی از دنیای ‌پیرامون ما می‌باشد که مفاهیم و معنایی های را با بازتاب نیروی‌تخیل و ایدئولوژی هنرمند با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. هر تصویر، متنی نشانه ای است که می‌توان با رویکرد نشانه شناسی به تحلیل و خوانش آن پرداخت تا بتوان دلالت‌های معنایی و ضمنی آن را یافت. در این پژوهش با بهره‌گیری از نشانه‌شناسی‌اجتماعی تئوون لیوون و گونتر کرس به بررسی کتاب مارک و پلو اثر منصور ضابطیان می‌پردازیم. این کتاب مجموعه‌ای از عکس و متن از سفرهای نویسنده به کشورهای‌مختلف از جمله فرانسه است. در این مقاله با توجه به الگوهای نشانه‌شناسی اجتماعی به تحلیل دلالت‌های معنایی در پیوند عکس‌ها و متن در این سفرنامه می‌پردازیم. در این پژوهش به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد: تطبیق محتوای عکس و متن چه گفتمان‌های فرهنگی و اجتماعی را در مورد فرانسه و فرانسویان نشان می‌دهد؟ خوانش معنایی عکس‌‌ها در راستای دلالت‌های معنایی متن قرار دارد یا در تضاد می‌باشند؟ در این پژوهش نشان خواهیم‌داد منابع نشانه‌ای تصویری چه نقشی در تولید معنا دارند و عملکرد این عکس‌ها در فرآیندهای گفتمانی در این سفرنامه در مورد کشور فرانسه مورد مطالعه قرار خواهد‌گرفت.

کلمات کلیدی

, سفرنامه, عکس, نشانه‌شناسی اجتماعی, گفتمان فرهنگی-اجتماعی, منابع نشانه‌ای
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1076492,
author = {مزاری, نگار and شمس آبادی, فاطمه},
title = {بررسی دلالت‌های معنایی در پیوند تصویر و متن از منظر نشانه‌شناسی‌اجتماعی در سفرنامه مارک و پلو اثر منصور ضابطیان},
booktitle = {سومین همایش بین المللی ادبیات تطبیقی فارسی-فرانسه سفر و مسافر},
year = {2019},
location = {ايران},
keywords = {سفرنامه، عکس، نشانه‌شناسی اجتماعی، گفتمان فرهنگی-اجتماعی، منابع نشانه‌ای},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی دلالت‌های معنایی در پیوند تصویر و متن از منظر نشانه‌شناسی‌اجتماعی در سفرنامه مارک و پلو اثر منصور ضابطیان
%A مزاری, نگار
%A شمس آبادی, فاطمه
%J سومین همایش بین المللی ادبیات تطبیقی فارسی-فرانسه سفر و مسافر
%D 2019

[Download]