عنوان : ( شایستگیهای کانونی مربّی تربیت جنسی )
نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , فاطمه غلامی , حسین باقری ,چکیده
مقاله حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای کانونی مربیّان تربیت جنسی طراحی گردید و جهت تعیین شایستگیهای کانونی، از روش پنج مرحلهای بیهام و مایر، بهره گرفته شد. جامعۀ پژوهش حاضر، کلیه متخصّصان تربیت جنسی و مربّیان عفافگرایی و تربیت جنسی شهر مشهد، در نظر گرفته شدند که با روش نمونهگیری هدفمند، مورد گزینش قرار گرفتند و مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. با بررسی ادبیّات و آرای صاحبنظران و منابع علمی مختلف در خصوص شایستگیهای کانونی مربّیان و یافتههای حاصل از مصاحبهها و پرسشنامهها، فهرستی مشتمل بر 785 مفهوم استخراج و گردآوری گردید و مفاهیم بهدست آمده در قالب 109 مقوله دستهبندی شدند. پس از تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده، شایستگیهای مربّیان تربیت جنسی در قالب 16 مضمون و پنج محور قرار گرفتند. مضامین رابطه مربی با خدا، رابطه مربی با خود و رابطه مربی با دیگران، در محور ویژگیهای پایة مورد نیاز مربی جای گرفتند. مبانی تربیت جنسی، غرب و تربیت جنسی و مفهوم شناسی امر جنسی در محور مباحث نظری مورد نیاز مربی، گنجانده شدند. مضامین مربوط به محور تبیین و توصیف آسیبهای جنسی، زمینهسازهای فساد جنسی، آسیبشناسی جنسی و پیامدهای منفی ناشی از آسیبهای جنسی، معرفی شدند. مضمون باورهای اساسی در محور باورهای مورد نیاز در تربیت جنسی و مضامین سواد رسانهای، چگونگی پاسخگویی به سؤالات و شبهات نوجوانان، مهارت پیشگیری و مواجهه صحیح با سوءاستفاده جنسی، مواجهه با پدیده خودارضایی، روانشناسی مسائل جنسی و توانایی بهکارگیری راهبردها و راهکارهای خویشتنداری جنسی نوجوانان نیز، در محور مهارتهای مورد نیاز برای مربی تربیت جنسی قرار گرفتند.
کلمات کلیدی
, شایستگیهای کانونی, روش بیهام و مایر, مربیّان تربیت جنسی@article{paperid:1076511,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and غلامی, فاطمه and باقری, حسین},
title = {شایستگیهای کانونی مربّی تربیت جنسی},
journal = {پژوهش های برنامه درسی},
year = {2019},
month = {June},
issn = {2251-6794},
keywords = {شایستگیهای کانونی، روش بیهام و مایر، مربیّان تربیت جنسی},
}
%0 Journal Article
%T شایستگیهای کانونی مربّی تربیت جنسی
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A غلامی, فاطمه
%A باقری, حسین
%J پژوهش های برنامه درسی
%@ 2251-6794
%D 2019