عنوان : ( تأثیر تمرکز بر مشتری بر سیاست پرداخت سود سهام شرکت )
نویسندگان: مهدی مرادی , مصطفی دلدار , معصومه صابرماهانی ,چکیده
چکیده شرکتهای با مشتری متمرکز، دارای ریسک تجاری و نقدینگی بالایی هستند؛ زیرا زیان مشتری عمده، میتواند به کاهش قابلتوجه در جریانهای نقدی تأمینکنندگان منجر شود. ازاینرو مدیران تمایل دارند تا برای کاهش ریسک تجاری خود، میزان وجوه نقد اضافی شرکت را افزایش دهند. پرداخت سود سهام کمتر در شرکت میتواند بهعنوان یک استراتژی درونسازمانی، جریانهای خروجی وجوه نقد را کاهش و جریانهای نقدی اضافی برای شرکت ایجاد کند. هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر تمرکز بر مشتری بر سیاست پرداخت سود سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیههای تحقیق از مدل رگرسیون خطی چندگانه و مدل لاجیت استفاده گردیده است. برای اندازهگیری سیاست پرداخت سود سهام شرکت از نسبت سود تقسیمی نقدی به سود خالص و متغیر شاخص پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام و برای تمرکز بر مشتری از سه شاخص نسبت فروشهای عمده (فروشهای بالای 10 درصد) بهکل فروش، شاخص هرفیندال- هیرشمن و متغیر شاخص وجود یا عدم وجود مشتری عمده در شرکت استفادهشده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 140 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه زمانی 1388 تا 1395 است. نتایج تحقیق حاکی از این است که تمرکز بر مشتری بر سیاست پرداخت سود سهام اثر منفی و معناداری دارد. به عبارتی، در شرکتهایی که تمرکز بر مشتری عمده وجود دارد، درصد پرداخت سود تقسیمی و امکان پرداخت سود سهام نقدی کمتر است.
کلمات کلیدی
, تمرکز بر مشتری, سیاست پرداخت سود سهام, مدل لاجیت,@article{paperid:1076568,
author = {مرادی, مهدی and مصطفی دلدار and معصومه صابرماهانی},
title = {تأثیر تمرکز بر مشتری بر سیاست پرداخت سود سهام شرکت},
journal = {راهبرد مدیریت مالی},
year = {2019},
volume = {7},
number = {24},
month = {June},
issn = {2345-3214},
pages = {71--94},
numpages = {23},
keywords = {تمرکز بر مشتری، سیاست پرداخت سود سهام، مدل لاجیت،},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر تمرکز بر مشتری بر سیاست پرداخت سود سهام شرکت
%A مرادی, مهدی
%A مصطفی دلدار
%A معصومه صابرماهانی
%J راهبرد مدیریت مالی
%@ 2345-3214
%D 2019