مطالعات ادبیات کودک, سال (2019-10)

عنوان : ( بررسی تاثیر نهادهای قدرت روی آثار کودک و نوجوان ایران: مورد پژوهی آثار جایزه گرفته تالیف و ترجمه پیش و پس از انقلاب اسلامی (1367-1340) )

نویسندگان: نادیا غضنفری مقدم , محمدرضا هاشمی , محمودرضا قربان صباغ ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در طول زمان نهادهای قدرت از نظام‌های ادبی و فرهنگی جهت تحقق اهداف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی خود استفاده کرده‌اند. سوال تحقیق این بود که آیا ادبیات کودکان و نوجوانان ایران نیز تحت تاثیر نهادهای قدرتمند ادبی و غیرادبی قرار داشته است و جهت تحقق اهداف خاص دستکاری شده یا خیر؟ از آنجایی که مطالعه دیگری به این موضوع نپرداخته بر آن شدیم تا در بازه زمانی 1340 تا 1367 محدوده بررسی مطالعه حاضر باشد که یکی از پر رویدادترین دوره‌های تاریخی ایران بوده و تغییرات ژرف سیاسی و اجتماعی در آن رخ داده است. این بررسی شامل آثار ترجمه شده و تالیفی است. از آنجا که بررسی تمامی آثار تولیدی در این بازه زمانی از حوزه مطالعه خارج بود، پیکره مطالعه به آثار جایزه گرفته محدود شد منطقا آثار برگزیده باید مورد تایید نهادها بوده‌ باشند و ویژگی(های) برجسته مشترکی داشته باشند که با سایر آثار تفاوت متفاوت بوده باشند. جمعاً 169 اثر جایزه گرفته ترجمه و تالیف استخراج شد و جزئیات آثار با کمک منبع کتابخانه ملی ایران کامل و در نرم افزار SPSS تحلیل شد. علاوه بر این، محتوای آثار جایزه گرفته به لحاظ موضوعی بررسی و مقایسه شد. مطالعه از نوع اکتشافی بود نتایج نشان داد که به‌رغم نوپا بودن نظام ادبی کودک و نوجوان در این دو دوره، نهادهای قدرت از آن برای تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی خود استفاده کرده‌اند.

کلمات کلیدی

, نهاد قدرت, ادبیات کودک و نوجوان ایران, جایزه
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1076580,
author = {غضنفری مقدم, نادیا and هاشمی, محمدرضا and قربان صباغ, محمودرضا},
title = {بررسی تاثیر نهادهای قدرت روی آثار کودک و نوجوان ایران: مورد پژوهی آثار جایزه گرفته تالیف و ترجمه پیش و پس از انقلاب اسلامی (1367-1340)},
journal = {مطالعات ادبیات کودک},
year = {2019},
month = {October},
issn = {2008-8647},
keywords = {نهاد قدرت، ادبیات کودک و نوجوان ایران، جایزه},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی تاثیر نهادهای قدرت روی آثار کودک و نوجوان ایران: مورد پژوهی آثار جایزه گرفته تالیف و ترجمه پیش و پس از انقلاب اسلامی (1367-1340)
%A غضنفری مقدم, نادیا
%A هاشمی, محمدرضا
%A قربان صباغ, محمودرضا
%J مطالعات ادبیات کودک
%@ 2008-8647
%D 2019

[Download]