هفتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران , 2019-10-30

عنوان : ( اثر سرکه سیب بر عملکرد رشد در ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان (Oncorhynchus mykiss) مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی )

نویسندگان: سلیمه اسدی , حمیدرضا احمدنیای مطلق , امید صفری , علی جوادمنش ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سرکه سیب یک فرآورده حاصل از تخمیر سیب است که حاوی ترکیباتی چون فلانوئیدها، پلیفنوئیک، اسیدهای آلی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که دارای خواص درمانی بدون عوارض جانبی شناخته شده می‌باشد. این مطالعه با هدف مقایسه اثرات استفاده از سطوح مختلف سرکه سیب (صفر، 1، 2 و 4 درصد) در جیره غذایی ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان بر رشد، و شاخص‌های وضعیت کبد (HSI) و امعاء و احشاء (GaSI) ماهیان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی طراحی شد. برای این منظور 120 قطعه بچه ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان (40/5 ± 20/74) که قبلاً به‌صورت تجربی به بیماری کبد چرب مبتلا شده بودند در 4 تیمار آزمایشی و هرکدام با سه تکرار توزیع شدند. غذادهی روزانه به میزان دو درصد وزن بدن به مدت 60 روز صورت گرفت. بر اساس نتایج، از نظر وزن نهایی تفاوتی بین تیمارهای مختلف مشاهده نشد. نتایج نشان داد تیمار حاوی 1درصد سرکه سیب دارای کمترین میزان شاخص کبدی بود (05/0>p)؛ همچنین ماهیان بیماری که 2 درصد سرکه سیب در جیره غذایی دریافت کرده بودند کمترین شاخص وضعیت دستگاه گوارش را نشان دادند اما این اختلاف معنی دار نبود. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده سرکه سیب در سطح حداکثر 2 درصد احتمالاً به‌صورت مؤثری متابولیسم چربی را تحت تأثیر قرار داده و با کاهش تجمع چربی احشایی و بهبود وضعیت کبد به سلامت ماهیان بیمار سود برساند.

کلمات کلیدی

, کبد چرب, سرکه سیب, قزل‌آلای رنگین‌کمان
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1076619,
author = {اسدی, سلیمه and احمدنیای مطلق, حمیدرضا and صفری, امید and جوادمنش, علی},
title = {اثر سرکه سیب بر عملکرد رشد در ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان (Oncorhynchus mykiss) مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی},
booktitle = {هفتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران},
year = {2019},
location = {خرم آباد, ايران},
keywords = {کبد چرب، سرکه سیب، قزل‌آلای رنگین‌کمان},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T اثر سرکه سیب بر عملکرد رشد در ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان (Oncorhynchus mykiss) مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی
%A اسدی, سلیمه
%A احمدنیای مطلق, حمیدرضا
%A صفری, امید
%A جوادمنش, علی
%J هفتمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران
%D 2019

[Download]