عنوان : ( بررسی سرعت ارتباطیابی بند موصولی با هسته: مقایسه ی فارسیآموزان با فارسیزبانان )
نویسندگان: عطیه کامیابی گل , لیلا تابش فر ,چکیده
بیتردید پیچیدگیهای مفهومی و ذهنی در زبان نیز بازتاب مییابد. ساختهای موصولی نمونهای از پیچیدگیهای مفهومی و ذهنی است که در دهههای اخیر پژوهشهای متعددی سعی در رمزگشایی الگوهای درک و بازنمود آنها داشته و هرکدام به مطالعهی جنبهای از ویژگیهای آن پرداختهاند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری مییابد که مسئلهی آموزش زبان مطرح باشد. ما در تحقیق حاضر به منظور ایجاد سهولت در آموزش جملهوارههای موصولی، خصوصاً به فارسیآموزان، چهار نوع جملهوارهی موصولی فاعلی- فاعلی، فاعلی- مفعولی، مفعولی- مفعولی و مفعولی- فاعلی را بررسی نمودهایم. سرعت درک صورتهای متعددی از هر نوع بند را در قالب آزمونی رایانهای و با استفاده از دو نرمافزار سرعتسنجِ مالتیتایمرالتیمیت و تصویربردار اسنگیت، با روش مقایسه میان دو گروه مطالعه کردهایم. دادههای بهدست آمده با نرمافزار اسپیاساس نسخهی 23 تحلیل شد و یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین متغییر سرعت درک در چهار نوع بند موصولی از نظر آماری با یکدیگر تفاوتی ندارد؛ به این صورت که میان سرعت درک و نوع بند موصولی رابطهای وجود ندارد و هر دو گروه فارسیزبان و فارسیآموز میتوانند بندهای موصولی چهارگانه را در زمان نسبتاً یکسانی درک کنند؛ اما انتخاب نوع گزینه به فارسیزبان یا فارسیآموز بودن بستگی دارد.
کلمات کلیدی
\\\"بند موصولی\\\"؛ \\\"هستۀ اسمی\\\"؛ \\\"سرعت درک\\\"؛ \\\"فارسی زبانان\\\"؛ \\\"فارسیآموزان\\\"@article{paperid:1076723,
author = {کامیابی گل, عطیه and تابش فر, لیلا},
title = {بررسی سرعت ارتباطیابی بند موصولی با هسته: مقایسه ی فارسیآموزان با فارسیزبانان},
journal = {پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان},
year = {2019},
volume = {8},
number = {2},
month = {November},
issn = {2322-5394},
pages = {21--50},
numpages = {29},
keywords = {\\\"بند موصولی\\\"؛ \\\"هستۀ اسمی\\\"؛ \\\"سرعت درک\\\"؛ \\\"فارسی زبانان\\\"؛ \\\"فارسیآموزان\\\"},
}
%0 Journal Article
%T بررسی سرعت ارتباطیابی بند موصولی با هسته: مقایسه ی فارسیآموزان با فارسیزبانان
%A کامیابی گل, عطیه
%A تابش فر, لیلا
%J پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
%@ 2322-5394
%D 2019