پژوهش‌های تربیتی, دوره (6), شماره (38), سال (2019-9) , صفحات (86-106)

عنوان : ( بررسی نقش گروه های آموزشی و مقاطع تحصیلی در خود تنظیمی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی )

نویسندگان: محمد کوهی , حسین کارشکی , بهروز مهرام ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چرخه پژوهش علمی وابسته به مهارت‌های خودتنظیمی است و مشارکت در پژوهش نیازمند برنامه‌ریزی، نظارت و بازاندیشی است. هدف پژوهش حاضر بررسی خودتنظیمی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود، روش پژوهش توصیفی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد بود که از این تعداد 275 نفر به شیوه نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند و به مقیاس محقق ساخته‌ی خودتنظیمی پژوهشی پاسخ دادند. پرسشنامه حاضر بر اساس نظریه خودتنظیمی زیمرمن (2002) تهیه گردید و روایی محتوایی آن از طریق داوری تخصصی شش تن از اساتید روانشناسی و علوم تربیتی تأیید شد. تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریماکس بیانگر وجود چهار عامل بود که روی‌هم 90/41 درصد از واریانس پرسشنامه خودتنظیمی پژوهشی را تبیین کردند. ضریب آلفای‌کرونباخ برای پرسشنامه خودتنظیمی پژوهشی (93/0) و برای عامل‌های باورهای انگیزشی (87/0)، مدیریت منابع پژوهشی (84/0)، نظارت و بازاندیشی (84/0) و آینده‌نگری (83/0) به دست آمد. نتایج نشان داد که بین مقاطع تحصیلی ازلحاظ خودتنظیمی پژوهشی تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین گروه‌های آموزشی علوم انسانی و غیر علوم انسانی تفاوت معناداری وجود دارد، طوری که میانگین دانشجویان رشته‌های علوم انسانی در عامل‌های باورهای انگیزشی و مدیریت منابع به‌طور معنی‌داری بیشتر از دانشجویان رشته‌های غیر علوم انسانی بود؛ بنابراین، بهبود عملکرد پژوهشی دانشجویان نیازمند توجه و آموزش اساتید، دانشگاه و برنامه‌های درسی به مهارت‌های خودتنظیمی در پژوهش است.

کلمات کلیدی

, خودتنظیمی پژوهشی, تحصیلات تکمیلی, گروههای آموزشی, مقاطع تحصیلی, نظریه خودتنظیمی زیمرمن
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1076919,
author = {کوهی, محمد and کارشکی, حسین and مهرام, بهروز},
title = {بررسی نقش گروه های آموزشی و مقاطع تحصیلی در خود تنظیمی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی},
journal = {پژوهش‌های تربیتی},
year = {2019},
volume = {6},
number = {38},
month = {September},
issn = {۱۰۲۴-۳۴۰۲},
pages = {86--106},
numpages = {20},
keywords = {خودتنظیمی پژوهشی، تحصیلات تکمیلی، گروههای آموزشی، مقاطع تحصیلی، نظریه خودتنظیمی زیمرمن},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی نقش گروه های آموزشی و مقاطع تحصیلی در خود تنظیمی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
%A کوهی, محمد
%A کارشکی, حسین
%A مهرام, بهروز
%J پژوهش‌های تربیتی
%@ ۱۰۲۴-۳۴۰۲
%D 2019

[Download]