برنامه‌ریزی توسعه کالبدی, دوره (4), شماره (2), سال (2019-9) , صفحات (11-29)

عنوان : ( تحلیل اثرات برنامه ریزی کالبدی بر حفظ امنیت روستاییان با تاکید بر امنیت اجتماعی (مطالعه موردی: ‌شهرستان مشهد) )

نویسندگان: علی اکبر عنابستانی , مهدی جوانشیری , سودابه احمدی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

امنیت در محیط‌های مسکونی روستایی از جمله عوامل انسانی و محیطی می‌باشد که با تاثیرپذیری از برنامه‌ریزی و طراحی این مجموعه‌ها، کیفیت زندگی انسان‌ها را ارتقاء می‌بخشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثرگذاری برنامه‌ریزی کالبدی بر امنیت ساکنین روستاهای مورد مطالعه بویژه امنیت اجتماعی روستاییان می‌باشد. پژوهش حاضر، از حیث هدف «کاربردی» و به لحاظ روش و ماهیت «توصیفی - تحلیلی» است. واحد تحلیل، خانوارهای روستایی واقع در 3 دهستان تبادکان، طوس و درزآب است که دارای طرح هادی می‌باشد که از مجموع 2356 خانوار روستایی، حجم نمونه‌ای با فرمول کوکران با خطای 075/0 درصد، تعداد 163 خانوار با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سنجش میزان امنیت، توسط 13 شاخص امنیت اجتماعی و 11 شاخص برنامه‌ریزی کالبدی صورت گرفته است. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری پیرسون، آزمون تی تک نمونه‌ای، رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که متغیر برنامه‌ریزی کالبدی در سطح روستاهای نمونه با میانگین 06/2 در حد متوسط به پایین است که با توجه به نتایج آزمون Tتک نمونه ای شاخص کیفیت ساختمان با مقدار 15/8 در برنامه‌ریزی‌های کالبدی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. متغیر امنیت اجتماعی نیز با میانگین 42/3 وضعیت متوسطی در بین روستاهای موردمطالعه داشته است و شاخص امنیت فردی با میانگین 73/2 در پایین‌ترین سطح قرار دارد. با توجه به نتایج همبستگی پیرسون مشخص شد بین برنامه‌ریزی کالبدی و احساس امنیت اجتماعی رابطه معنی‌دار و مستقیم (045/۰) وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان می دهد شاخص‌های اندازه قطعات با ضریب تاثیر 255/0 و سازگاری با ضریب تاثیر 254/0 بیشترین میزان اثر را بر احساس امنیت اجتماعی دارد.

کلمات کلیدی

, برنامه‌ریزی کالبدی, کیفیت ساختمان, سازگاری, احساس امنیت, امنیت محیط اجتماعی. مشهد.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1076947,
author = {عنابستانی, علی اکبر and جوانشیری, مهدی and احمدی, سودابه},
title = {تحلیل اثرات برنامه ریزی کالبدی بر حفظ امنیت روستاییان با تاکید بر امنیت اجتماعی (مطالعه موردی: ‌شهرستان مشهد)},
journal = {برنامه‌ریزی توسعه کالبدی},
year = {2019},
volume = {4},
number = {2},
month = {September},
issn = {2322-4118},
pages = {11--29},
numpages = {18},
keywords = {برنامه‌ریزی کالبدی، کیفیت ساختمان، سازگاری، احساس امنیت، امنیت محیط اجتماعی. مشهد.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیل اثرات برنامه ریزی کالبدی بر حفظ امنیت روستاییان با تاکید بر امنیت اجتماعی (مطالعه موردی: ‌شهرستان مشهد)
%A عنابستانی, علی اکبر
%A جوانشیری, مهدی
%A احمدی, سودابه
%J برنامه‌ریزی توسعه کالبدی
%@ 2322-4118
%D 2019

[Download]