پژوهش نفت, دوره (29), شماره (107), سال (2019-10) , صفحات (4-21)

عنوان : ( ارزیابی محیط رسوبی و چینه‌نگاری سکانسی، تعیین کیفیت و گسترش زون‌های مخزنی سازند کنگان، واقع در تاقدیس تابناک (زاگرس جنوبی) )

نویسندگان: محمد نیکبین , محمد خانه باد , سیدرضا موسوی حرمی , اسداله محبوبی , مهدی خدامی , احسان غفرانی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

ازند کنگان به سن تریاس پیشین (اسکی تین) یکی از مهم‌ترین سنگ‌های مخزنی در میادین گازی زاگرس جنوبی و شمال خلیج فارس است. میدان گازی مورد مطالعه در غرب استان هرمزگان واقع شده و یکی از مهم‌ترین میادین گازی ایران و حتی شناخته شده در جهان به‌شمار می‌آید. به منظور ارزیابی محیط و سکانس‌های رسوبی این سازند در چاه موردنظر، مطالعات میکروسکوپی و نیز تحلیل نمودارهای پتروفیزیکی به‌خصوص نمودار پرتو گاما، مورد بررسی قرار گرفته که حاصل آن منجر به تشخیص هفت ریز‌ رخساره در قالب چهار زیر محیط پهنه جزر و مدی، لاگون، به‌طور عمده؛ پشته‌های سدی و به‌طور محدود؛ دریای باز، و دو سکانس رسوبی رده سوم با مرز سکانسی نوع دو (پیوستگی معادل ناپیوستگی) که هر سکانس از دسته رخساره‌ای TST (غالبا شامل رخساره‌های پهنه جزرو مدی و لاگون) و HST (غالبا شامل رخساره‌های سدی) تشکیل شده، گردید. همچنین این مطالعه با هدف بررسی کیفیت و گسترش زون‌های مخزنی و ارتباط آن با محیط رسوب‌گذاری و توالی‌های رسوبی انجام گرفت. زیرا در مطالعات گذشته، سازند کنگان به لحاظ ویژگی‌های سنگ‌شناسی به چهار زون کلی طبقه‌بندی شده بود ولی در این پژوهش با تکیه بر فایل‌های رقومی در دسترس حاصل از مطالعات چاه‌پیمایی و بسط این اطلاعات در فضای نرم‌افزار و در نهایت تلفیق اطلاعات تفسیری نمودارهای خروجی موجود از جمله لاگ‌های پرتو گاما، صوتی (سانیک)، چگالی (دانسیته)، تخلخل ﻣﺆثر و ستون سنگ‌شناسی با بررسی‌های پتروگرافی مقاطع نازک و توالی‌های رسوبی، سازند کنگان در چاه مورد نظر از میدان مورد مطالعه به سه زون کلی به لحاظ مخزنی تقسیم شد.

کلمات کلیدی

, محیط رسوبی, سکانس رسوبی, زون‌بندی مخزنی, سازند کنگان, تاقدیس تابناک
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1077019,
author = {نیکبین, محمد and خانه باد, محمد and موسوی حرمی, سیدرضا and محبوبی, اسداله and مهدی خدامی and احسان غفرانی},
title = {ارزیابی محیط رسوبی و چینه‌نگاری سکانسی، تعیین کیفیت و گسترش زون‌های مخزنی سازند کنگان، واقع در تاقدیس تابناک (زاگرس جنوبی)},
journal = {پژوهش نفت},
year = {2019},
volume = {29},
number = {107},
month = {October},
issn = {2345-2900},
pages = {4--21},
numpages = {17},
keywords = {محیط رسوبی، سکانس رسوبی، زون‌بندی مخزنی، سازند کنگان، تاقدیس تابناک},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی محیط رسوبی و چینه‌نگاری سکانسی، تعیین کیفیت و گسترش زون‌های مخزنی سازند کنگان، واقع در تاقدیس تابناک (زاگرس جنوبی)
%A نیکبین, محمد
%A خانه باد, محمد
%A موسوی حرمی, سیدرضا
%A محبوبی, اسداله
%A مهدی خدامی
%A احسان غفرانی
%J پژوهش نفت
%@ 2345-2900
%D 2019

[Download]