عنوان : ( واکاوی نو از دین به مثابه ذاتی متعین و فراطبیعی با تکیه بملاصدرا همراه با نقدیر آراء بر دیدگاه فروید )
نویسندگان: اعظم ایرجی نیا ,چکیده
اعتقاد به دین نقش مهمی در معناداری زندگی انسانها ایفا میکند از اینرو اندیشمندان بسیاری به بررسی خاستگاه دین پرداختهاند؛ بهطوریکه گروهی از اندیشمندان معتقدند این عنصر معنابخش به زندگی منشأیی الهی و ماورایی دارد و برخی دیگر آن را بشری و برآمده از توهمات انسانها میخوانند. ملاصدرا از نمایندگان معتقد به دیدگاه اول و فروید طرفدار اندیشه دوم است. این نوشتار با واکاوی دین و اوامر الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا آشکار میسازد فارغ از اختلافات مبنایی اندیشه صدرا و فروید، هسته مرکزی تفاوت دیدگاه هستیشناسانه صدرایی و روانشناسی فروید در مورد دین در پاسخ به این سئوال نهفته است که آیا دین ذات متعین و مستقل از ذهن بشر دارد یا نه؟ از منظر هستیشناسانه صدرایی پاسخ به این سئوال مثبت و از دیدگاه روانشناسانه انسانگرای فروید پاسخ به آن منفی است. این نوشتار تحلیلی فلسفی از منشأ دین و اوامر و نواهی آن از طریق بیان علم الهی و تبیین مطابقت دین و نظام احسن با علم الهی با تکیه بر آراء ملاصدرا ارائه و اثبات میکند که دین ذاتی متعین و مستقل از توهمات بشری دارد سپس بر همان اساس دیدگاه فروید مبنی بر موهوم انگاری دین و الزامات دینی را نقد میکند.
کلمات کلیدی
, دین, ذات, علم الهی, نظام احسن, ملاصدرا, فروید@article{paperid:1077321,
author = {ایرجی نیا, اعظم},
title = {واکاوی نو از دین به مثابه ذاتی متعین و فراطبیعی با تکیه بملاصدرا همراه با نقدیر آراء بر دیدگاه فروید},
journal = {پژوهش های عقلی نوین},
year = {2019},
volume = {4},
number = {8},
month = {August},
issn = {2588-2619},
pages = {127--146},
numpages = {19},
keywords = {دین، ذات، علم الهی، نظام احسن، ملاصدرا، فروید},
}
%0 Journal Article
%T واکاوی نو از دین به مثابه ذاتی متعین و فراطبیعی با تکیه بملاصدرا همراه با نقدیر آراء بر دیدگاه فروید
%A ایرجی نیا, اعظم
%J پژوهش های عقلی نوین
%@ 2588-2619
%D 2019