علوم محیطی, دوره (18), شماره (1), سال (2020-5) , صفحات (117-136)

عنوان : ( شناسایی راهبردهای تاب آوری معیشت در برابر مخاطره خشکسالی از دیدگاه خانوارهای روستایی (مورد مطالعه: دهستان گلمکان، شهرستان چناران) )

نویسندگان: مریم قاسمی , شیرین صاحبی , جواد مهرگان مجد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سابقه و هدف: امروزه تاب آوری، به منزله ی یکی از سنجه های مؤثر در فرآیند مدیریت بحران، رویکردی اجتماع محور برای ارتقای آمادگی در مواجهه با مخاطرات محیطی محسوب می شود. از این رو جوامع در تلاش هستند با افزایش تاب-آوری در مواجهه با بحران، آسیب پذیری را کاهش دهند. براین اساس مطالعه حاضر به شناسایی راهبردهای افزایش تاب-آوری معیشت خانوارهای روستایی در مواجهه با خشکسالی می پردازد. مواد و روش ها: روش تحقیق توصیفی و واحد تحلیل مطلعین محلی هشت روستای در معرض خشکسالی دهستان گلمکان شهرستان چناران بوده است. در این مطالعه از دو ابزار برنامه ریزی راهبردی SWOT و QSPM استفاده شد، در این راستا و براساس مطالعات میدانی و اسنادی گسترده 17 نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت و 15 نقطه ضعف و تهدید به عنوان محدودیت و تنگنا پیش روی تاب‌آوری معیشت خانوارهای روستایی در معرض خشکسالی شناسایی و نظرهای 96 نفر از مطلعین محلی سوال شد. آلفای کرونباخ 84.0 بیانگر پایایی مطلوب ابزار تحقیق است. نتایج و بحث: نتایج نشان داد در ماتریس SWOT با توجه به امتیاز نهایی در 21.2=IFE و 91.1=EFE، بمنظور افزایش تاب آوری معیشت خانوارهای روستایی راهبردهای تدافعی (حداقل - حداقل) بهینه تشخیص داده شد. در این زمینه مهمترین راهبرد تاب آوری معیشت «تنوع بخشی اقتصاد نواحی روستایی در معرض خشکسالی»، در ماتریس QSPM با امتیاز 42.2 شناسایی گردید. نتیجه گیری: ضروری است در نواحی در معرض خشکسالی پایه های توسعه را متناسب با کم‌آبی و اقتصاد غیرزراعی شکل داد تا تاب آوری معیشتی روستائیان در مواجهه با خشکسالی افزایش یابد.

کلمات کلیدی

, تاب آوری معیشت, خشکسالی, خانوارهای روستایی, تنوع معیشتی, SWOT- .QSPM
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1077588,
author = {قاسمی, مریم and صاحبی, شیرین and مهرگان مجد, جواد},
title = {شناسایی راهبردهای تاب آوری معیشت در برابر مخاطره خشکسالی از دیدگاه خانوارهای روستایی (مورد مطالعه: دهستان گلمکان، شهرستان چناران)},
journal = {علوم محیطی},
year = {2020},
volume = {18},
number = {1},
month = {May},
issn = {1735-1324},
pages = {117--136},
numpages = {19},
keywords = {تاب آوری معیشت، خشکسالی، خانوارهای روستایی، تنوع معیشتی، SWOT- .QSPM},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی راهبردهای تاب آوری معیشت در برابر مخاطره خشکسالی از دیدگاه خانوارهای روستایی (مورد مطالعه: دهستان گلمکان، شهرستان چناران)
%A قاسمی, مریم
%A صاحبی, شیرین
%A مهرگان مجد, جواد
%J علوم محیطی
%@ 1735-1324
%D 2020

[Download]