توسعه فضاهای پیراشهری, دوره (1), شماره (2), سال (2019-12) , صفحات (121-136)

عنوان : ( ارزیابی نگرش جامعه محلی نسبت به هم‌جواری با مجموعه‌های گردشگاهی پیرا شهری (مطالعه موردی: مجموعه گردشگری باغرود نیشابور) )

نویسندگان: علی اکبر عنابستانی , زهرا مظفری , علی پیوند ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

توسعه مجموعه‌های گردشگری مستلزم پذیرش گردشگر توسط جوامع میزبان، به‌ویژه در مناطق روستایی است، لذا درک نگرش جامعه محلی و عوامل مؤثر بر آن، در راستای مشارکت و حمایت مطلوب جامعه روستایی از توسعه مجموعه‌های گردشگری امری ضروری به شمار می‌آید. لذا هدف این پژوهش، شناخت نگرش جامعه محلی نسبت به پیامدهای توسعه مجموعه گردشگری باغرود در میان ساکنین روستاهای اطراف، در پیرامون شهر نیشابور است تا با شناخت درک و نگرش جامعه محلی نسبت به این مجموعه و توجه به ترجیحات و نیازهای آن‌ها به افزایش قابلیت‌ها و کاربردهای آن پرداخته شود. نوع تحقیق کاربردی، روش گردآوری اطلاعات به‌صورت پرسشنامه‌ای و بررسی‌های میدانی و روش تفسیر داده‌ها نیز توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل چهار روستای (فرخک، دربهشت، رود و غار) هست که 122 نفر از ساکنان روستایی به‌صورت تصادفی به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. پس از توصیف آماره‌ها و میانگین‌ها، داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون تی تک نمونه‌ای، ANOVA و کروسکال والیس در محیط نرم‌افزار SPSS تحلیل‌شده است. مطابق نتایج حاصل از ارزیابی نگرش مردم محلی، توسعه مجموعه گردشگری تأثیرات مثبت کمی بر بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی ساکنین روستا داشته است، اما پیامدهای آن در زمینه‌های محیطی تا حدودی در بعضی روستاها مثل روستای رود منفی و شدیدتر ارزیابی گردیده است. طوری که نتایج نشان می‌دهد بیشترین میزان میانگین شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی – فرهنگی به ترتیب (80)، (75/103) مربوط به روستای دربهشت و بالاترین میانگین شاخص‌های زیست‌محیطی مربوط به روستای رود (84/107) به دلیل نزدیک بودن به مجموعه است. همچنین نتایج حاصل از روش ویکور بیانگر آن است که بیشترین تأثیرات این مجموعه در رتبه اول بر روستای دربهشت با ضریب (0) و در رتبه دوم بر روی روستای رود با ضریب (22/0) است. با توجه به اهمیت به‌مراتب بیشتر این حوزه‌ها، بی‌توجهی به این امر نه‌تنها پایداری گردشگری را در مجموعه باغرود ناممکن می‌سازد، بلکه به کلیت پایداری توسعه روستاها در بلندمدت هم می‌تواند لطمه وارد کند.

کلمات کلیدی

, مجموعه گردشگری, مناطق روستایی, نگرش جامعه میزبان, شهر نیشابور.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1077694,
author = {عنابستانی, علی اکبر and مظفری, زهرا and علی پیوند},
title = {ارزیابی نگرش جامعه محلی نسبت به هم‌جواری با مجموعه‌های گردشگاهی پیرا شهری (مطالعه موردی: مجموعه گردشگری باغرود نیشابور)},
journal = {توسعه فضاهای پیراشهری},
year = {2019},
volume = {1},
number = {2},
month = {December},
issn = {2676-4164},
pages = {121--136},
numpages = {15},
keywords = {مجموعه گردشگری، مناطق روستایی، نگرش جامعه میزبان، شهر نیشابور.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ارزیابی نگرش جامعه محلی نسبت به هم‌جواری با مجموعه‌های گردشگاهی پیرا شهری (مطالعه موردی: مجموعه گردشگری باغرود نیشابور)
%A عنابستانی, علی اکبر
%A مظفری, زهرا
%A علی پیوند
%J توسعه فضاهای پیراشهری
%@ 2676-4164
%D 2019

[Download]