رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی, دوره (11), شماره (3), سال (2019-12) , صفحات (321-342)

عنوان : ( اثر تمرینات کم خطا - پرخطا و تصادفی بر یادگیری زمان بندی نسبی یک تکلیف حرکتی منتخب : با تأکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان )

نویسندگان: سعید نظری کاکوندی , علیرضا صابری کاخکی , حمید رضا طاهری تربتی , حسن رهبانفرد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف از مطالعۀ حاضر بررسی نقش تمرین کم خطا، پرخطا و تصادفی بر اکتساب و یادگیری زمانبندی نسبی یک تکلیف حرکتی بود. بدین منظور 51 دانشجوی پسر ) 4 ± 22 ( دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در چهار گروه )کنترل، کم خطا، پرخطا و تصادفی( قرار گرفتند. این پژوهش در پنج مرحله شامل پیش آزمون، اکتساب، یادداری/انتقال 10 دقیقه و یادداری/انتقال 24 ساعته انجام گرفت. در مرحلۀ اکتساب، تکلیف زمانبندی با سه درجه دشواری متفاوت )ساده، متوسط و دشوار( در سه جلسۀ 45 کوششی با دریافت بازخورد توسط گروههای آزمایشی، تمرین شد. به منظور تحلیل داده ها از تحلیل واریانس مرکب )دوعاملی( با اندازه های تکراری بر روی هر کدام از متغیرها در مراحل اکتساب و یادداری استفاده شد. همچنین از آزمون تحلیل واریانس یک راهه ) آنوا( در سایر مراحل استفاده شد. نتایج در عامل زمانبندی نسبی نشان داد که در پیش آزمون تفاوت معناداری بین گروهها وجود ندارد ) 5 0 / 0 < P (، و در آزمونهای یادداری و انتقال، گروه کم خطا عملکرد بهتری نسبت به سه گروه پرخطا، تصادفی و کنترل داشت ) 5 0 / 0 ≥ P (. در آزمون انتقال تکلیف ثانویه ) 24 ساعته( گروه کم خطا عملکرد بهتری نسبت به گروه تصادفی و پرخطا داشت ) 5 0 / 0 ≥ P (. این نتایج نشان میدهد که تمرین در شرایط کم خطا به یادگیری بهتر تکلیف و تعمیم آن به شرایط جدید منجر میشود که مطابق با نظریه های یادگیری ضمنی و بازپردازش آگاهانه است.

کلمات کلیدی

, تمرین کم و پرخطا, تمرین تصادفی, زمانبندی نسبی, یادگیری ضمنی و آشکار
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1077720,
author = {نظری کاکوندی, سعید and صابری کاخکی, علیرضا and طاهری تربتی, حمید رضا and حسن رهبانفرد},
title = {اثر تمرینات کم خطا - پرخطا و تصادفی بر یادگیری زمان بندی نسبی یک تکلیف حرکتی منتخب : با تأکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان},
journal = {رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی},
year = {2019},
volume = {11},
number = {3},
month = {December},
issn = {2008-9333},
pages = {321--342},
numpages = {21},
keywords = {تمرین کم و پرخطا، تمرین تصادفی، زمانبندی نسبی، یادگیری ضمنی و آشکار},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثر تمرینات کم خطا - پرخطا و تصادفی بر یادگیری زمان بندی نسبی یک تکلیف حرکتی منتخب : با تأکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان
%A نظری کاکوندی, سعید
%A صابری کاخکی, علیرضا
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A حسن رهبانفرد
%J رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی
%@ 2008-9333
%D 2019

[Download]