عنوان : ( ارزشیابی الگوهای نیازسنجی آموزشی و طراحی برنامههای درسی آموزشهای علمی _ کاربردی در جمهوری اسلامی ایران )
نویسندگان: محمود سعیدی رضوانی , تقی بینقی ,چکیده
آموزش های علمی – کاربردی، آموزش هایی هستند که با هدف ایجاد مهارتهای شغلی و حرفه ای و نیز ارتقای مهارت شاغلین، برنامه ریزی و اجرا می شود. با توجه به نقش این آموزش ها در توسعه کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1369 با تشکیل شورای عالی آموزش های علمی – کاربردی، درصدد ساماندهی ساختار و محتوای این آموزش ها برآمد. در همین راستا در سال 1371 گروه هشتم در شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم تشکیل شد و آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به تدوین، طراحی و اجرای آموزش های علمی – کاربردی به تصویب این گروه رسید. در مقاله پژوهشی حاضر با استناد به مبانی علمی آموزش های علمی – کاربردی الگوهای نیازسنجی آموزشی به منظور شناسایی دوره های علمی – کاربردی و فرآیند طراحی برنامه های درسی، در دو بخش صنعت و کشاورزی مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از عدم التفات دستگاههای سیاستگذار و مجری آموزش های علمی – کاربردی به اهداف این دوره ها (به ویژه به هدف خود اشتغالی)، عدم تبعیت مجریان از الگوهای مناسب نیازسنجی در شناسایی دوره ها و نیز عدم توجه برنامه ریزان به الگوهای طراحی برنامه درسی مهارت – محور است.
کلمات کلیدی
, ارزشیابی, نیازسنجی, برنامه درسی@article{paperid:1077811,
author = {سعیدی رضوانی, محمود and تقی بینقی},
title = {ارزشیابی الگوهای نیازسنجی آموزشی و طراحی برنامههای درسی آموزشهای علمی _ کاربردی در جمهوری اسلامی ایران},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2019},
volume = {4},
number = {2},
month = {October},
issn = {2251-6352},
pages = {105--123},
numpages = {18},
keywords = {ارزشیابی، نیازسنجی، برنامه درسی},
}
%0 Journal Article
%T ارزشیابی الگوهای نیازسنجی آموزشی و طراحی برنامههای درسی آموزشهای علمی _ کاربردی در جمهوری اسلامی ایران
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A تقی بینقی
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2019