عنوان : ( معرفی الگوی هیجامد به عنوان شیوهای کارآمد برای کاهش اضطراب خواندن در زبان خارجی )
نویسندگان: سحر طباطبائی فارانی , رضا پیش قدم , سحر مقیمی ,چکیده
بدون تردید، مهارت خواندن و درک مطلب یکی از چهار مهارت اصلی در زبان انگلیسی است که نقش مهمی در نشر علم و دانش ایفا میکند و به همین دلیل مورد توجه صاحبنظران است. از میان عوامل مختلفی که بر کیفیت مهارت خواندن و درکمطلب تأثیر میگذارند، اضطراب خواندن در زبان خارجی از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهشگران موارد مختلفی همچون رسمالخط و شیوۀ نگارشی متفاوت، عوامل فرهنگی و ترس از خطا را علل ایجاد اضطراب خواندن در زبان خارجی معرفی کردهاند. در کنار این موارد و با درنظرگرفتن جایگاه حواس و هیجانهای مثبت و منفی در روند یادگیری زبان خارجی، میتوان سطح هیجامد زبانآموز نسبت به محتوای متن را یکی از علل ایجاد اضطراب خواندن در زبان خارجی دانست. هیجامد که ترکیبی از سه مؤلفه حس، هیجان و بسامد است به این نکته مهم اشاره دارد که افراد هیجانهای مختلفی را در اثر تجربههای حسی مختلف در ارتباط با واژگان زبان تجربه میکنند. جستار حاضر میکوشد میزان و ترتیب استفاده از حواس پنجگانۀ زبانآموز برای بالابردن سطح هیجامد و تقویت سرمایههای حسی هیجانی در ارتباط با محتوای متن را، بهعنوان راهکارهایی برای کنترل اضطراب خواندن در زبان خارجی معرفی کند. در نهایت، پیشنهاد میشود پژوهشهای تجربی نیاز است که میزان تأثیرگذاری انواع هیجامد، ترتیب و ترکیب استفاده از حواس برای کنترل اضطراب خواندن بررسی شود.
کلمات کلیدی
, آموزش زبان انگلیسی, اضطراب خواندن در زبان خارجی, هیجامد, سرمایه هیجانی حسی@article{paperid:1077860,
author = {طباطبائی فارانی, سحر and پیش قدم, رضا and مقیمی, سحر},
title = {معرفی الگوی هیجامد به عنوان شیوهای کارآمد برای کاهش اضطراب خواندن در زبان خارجی},
journal = {مطالعات زبان و ترجمه},
year = {2019},
volume = {52},
number = {2},
month = {September},
issn = {2383-2878},
pages = {35--63},
numpages = {28},
keywords = {آموزش زبان انگلیسی، اضطراب خواندن در زبان خارجی، هیجامد، سرمایه هیجانی حسی},
}
%0 Journal Article
%T معرفی الگوی هیجامد به عنوان شیوهای کارآمد برای کاهش اضطراب خواندن در زبان خارجی
%A طباطبائی فارانی, سحر
%A پیش قدم, رضا
%A مقیمی, سحر
%J مطالعات زبان و ترجمه
%@ 2383-2878
%D 2019