دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - Tehran University Medical Journal, دوره (77), شماره (2), سال (2019-5) , صفحات (115-122)

عنوان : ( تهیه داربست سلول زدایی شده عصب سیاتیک و ارزیابی ویژگیهای بافت شناسی و خواص مکانیکی آن جهت کاربرد در ترمیم اعصاب محیطی )

نویسندگان: آرش عبدالملکی , محمدباقر غیور , صابر زهری , اسدالله اسدی , مرتضی بهنام رسولی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

زمینه و هدف: مهندسی بافت یک موضوع چندرشته ای و بین رشته ای است که شامل توسعه ایمپلنتهای زیستی برای بازسازی بافت با هدف بهبود یا افزایش عملکرد بافت یا اندام میباشد. هدف از پژوهش حاضر ارزیابی ویژگیهای مکانیکی و هیستولوژیکی داربستهای سلول زدایی شده عصبی تهیه شده در مقایسه با عصب تازه جهت کاربرد در ترمیم اعصاب محیطی بود. روش بررسی:ا ین مطالعه از نوع تجربی میباشد که در آزمایشگاه تحقیقاتی ترمیم اعصاب دانشگاه فردوسی مشهد از اردیبهشت 1396 تا مهر 1397 انجام شد. به منظور تهیه داربست، موشهای صحرایی با تزریق داخل صفاقی کلرال هیدرات 10 % بیهوش شدند. قطعات عصب سیاتیک موشهای صحرایی در بالاتر از محل سه شاخه شدن عصب برداشته شد و پس از پاکسازی بافتهای زائد به روش ساندل سلول زدایی شدند. سپس داربستهای سلول زدایی شده از نظر بافتی و مکانیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: بررسی نتایج حاصل از ارزیابی های بافتی نشان داد که سلول زدایی داربستها به طور کامل انجام شده است. این نتایج توسط رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین و دپی اثبات شد. ارزیابی های تخصصی بافتی با رنگ آمیزی پیکروفوشین و بررسی میکروسکوپ الکترونی نشان داد که رشته های کلاژن و الاستین در ماتریکس خارج سلولی به طور نسبی حفظ شده اند. همچنین بررسی مکانیکی داربستها در تست کششی نشان دهنده حفظ نسبی ماتریکس خارج سلولی داربستها در مقایسه با گروه کنترل بود. نتیجه گیری: در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که داربست های حاصل از سلول زدایی با حفظ ترکیبات اصلی بافت مورد نظر میتوانند بستر مناسبی برای بررسی رفتارهای سلولی باشند.

کلمات کلیدی

, ماتریکس خارج سلولی, اعصاب محیطی, ترمیم, عصب سیاتیک, مهندسی بافت, داربست سلولی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1077883,
author = {آرش عبدالملکی and غیور, محمدباقر and صابر زهری and اسدالله اسدی and بهنام رسولی, مرتضی},
title = {تهیه داربست سلول زدایی شده عصب سیاتیک و ارزیابی ویژگیهای بافت شناسی و خواص مکانیکی آن جهت کاربرد در ترمیم اعصاب محیطی},
journal = {دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - Tehran University Medical Journal},
year = {2019},
volume = {77},
number = {2},
month = {May},
issn = {1683-1764},
pages = {115--122},
numpages = {7},
keywords = {ماتریکس خارج سلولی، اعصاب محیطی، ترمیم، عصب سیاتیک، مهندسی بافت، داربست سلولی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تهیه داربست سلول زدایی شده عصب سیاتیک و ارزیابی ویژگیهای بافت شناسی و خواص مکانیکی آن جهت کاربرد در ترمیم اعصاب محیطی
%A آرش عبدالملکی
%A غیور, محمدباقر
%A صابر زهری
%A اسدالله اسدی
%A بهنام رسولی, مرتضی
%J دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - Tehran University Medical Journal
%@ 1683-1764
%D 2019

[Download]