عنوان : ( اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر افزایش نظریه ذهن و مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اتیسم با کارکرد بالا )
نویسندگان: زینب سادات گل چهره رحیمی , زهرا طبیبی , علی مشهدی ,چکیده
چکیده مقاله: اتیسم با نشانه مهم کمبود در تعاملات اجتماعی و ارتباطی شناخته می شود. نظریه ذهن که شناخت اجتماعی نیز خوانده می شود، در قلب مهارت های اجتماعی و ارتباطی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش و درمان نظریه ذهن بر افزایش نظریه ذهن و مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا اتیسم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان اتیسم 8 تا 13 سال شهر تهران می شد. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس 16 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه تحت آموزش و درمان با بسته آموزشی نظریه ذهن بود. شرکت کنندگان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه 38 سئوالی استیرمن و فهرست ارزشیابی اتیسم پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد 86/9 درصد از واریانس نظریه ذهن ناشی از مداخله آموزش و درمان نظریه ذهن بود. در مورد متغیر مهارت های اجتماعی تفاوت معنی داری بین گروه های آزمایش و کنترل وجود نداشت. براساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش مولفه های نظریه ذهن برارتقای نظریه ذهن کودکان مبتلا به اتیسم موثر است. کلیدواژهها:
کلمات کلیدی
, اتیسم, نظریه ذهن, مهارت های اجتماعی, بسته آموزشی-درمانی نظریه ذهن.@inproceedings{paperid:1077947,
author = {گل چهره رحیمی, زینب سادات and طبیبی, زهرا and مشهدی, علی},
title = {اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر افزایش نظریه ذهن و مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اتیسم با کارکرد بالا},
booktitle = {همایش خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه},
year = {2019},
location = {ايران},
keywords = {اتیسم، نظریه ذهن، مهارت های اجتماعی، بسته آموزشی-درمانی نظریه ذهن.},
}
%0 Conference Proceedings
%T اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر افزایش نظریه ذهن و مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به اتیسم با کارکرد بالا
%A گل چهره رحیمی, زینب سادات
%A طبیبی, زهرا
%A مشهدی, علی
%J همایش خانواده، اختلال اتیسم و چالش های همراه
%D 2019