عنوان : ( تحلیل محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفه های محیط زیست )
نویسندگان: زهرا ماشاالهی نژاد , حسین جعفری ثانی , بهروز مهرام , محمود سعیدی رضوانی , شیوا جلایری لایین ,چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مقوله های محیط زیست است . برای اجرای این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و هدف های آن، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در راین راستا ،محتوای کتا بهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی بر اساس مؤلفههای آموزش محیط زیست و بر مبنای مدل و یسکانسین کد گذاری شد. واحد ثبت، جمله و تصویر بود. در فرایند کد گذاری، مؤلفههای مرتبط با استانداردهای آموزش محیط زیست مشتمل بر: 1. مهارت های پرسش و تحلیل، 2. دانش فرایندها و سیستم های طبیعی، 3. بررسی موضوعات زیست محیطی، 4. مهارت های عمل و تصمیم گیری و 5. مسؤولیت شهروندی ومدنی، مورد بررسی قرار گرفت . قلمرو این پژوهش شامل تمام محتوای کتا بهای علاوم تجربی دورة ابتدایی، مصوب وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1390- 1389بود. یافته ها نشان داد که بیشتریپ میزان توجه کتا بهای درسی علوم تجربی دورة ابتدایی به آموزش های محیط زیست ، به ترتیب مربوط به پایة پنجم، چهارم، سوم، اول و دوم بوده است . به علاو بیشترین توجه کتابها به آموزش های محیط زیست برحسب پنج استاندارد آموزش محیط زیست ، به ترتیب مربوط به پرسش و تحلیل و پس از آن به دانش فرایندها و سیستم های طبیعی، مهارت های بررسی موضوعات زیست محیطی و مسؤولیت شخصی و مدنی بود و به آموزش مهارت های عمل و تصمیم گیری توجه نشد است.
کلمات کلیدی
, آموزش محیط زیست , برنامه درسی علوم تجربی, دوره ابتدایی@article{paperid:1078195,
author = {ماشاالهی نژاد, زهرا and جعفری ثانی, حسین and مهرام, بهروز and سعیدی رضوانی, محمود and شیوا جلایری لایین},
title = {تحلیل محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفه های محیط زیست},
journal = {پژوهش در برنامه ریزی درسی},
year = {2020},
volume = {16},
number = {63},
month = {January},
issn = {2676-3281},
pages = {122--138},
numpages = {16},
keywords = {آموزش محیط زیست ، برنامه درسی علوم تجربی، دوره ابتدایی},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل محتوای برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفه های محیط زیست
%A ماشاالهی نژاد, زهرا
%A جعفری ثانی, حسین
%A مهرام, بهروز
%A سعیدی رضوانی, محمود
%A شیوا جلایری لایین
%J پژوهش در برنامه ریزی درسی
%@ 2676-3281
%D 2020