اندازه گیری تربیتی, دوره (9), شماره (35), سال (2019-4) , صفحات (191-212)

عنوان : ( بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تحول دیداری - فضایی در کودکان پیش از دبستان شهر مشهد )

نویسندگان: شیوا زارع زاده خیبری , سیدامیر امین یزدی , شهربانو عالی , حسین کارشکی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده تحول دیداری فضایی یکی از مهم ترین بنیان های تحول است که نقش عملکرد اولیه ی تمام یادگیری ها و - ارتباطات را بازی می کند و بازنمایی های ذهنی راجع به دنیای بیرون را شکل می دهد. از طرفی این تحول همزمان در بردارنده ی اطلاعات فضایی است و کلیه ی حرکات را در فضا جهت می دهد. سنجش این تحول و ابعاد مختلف آن طی سال های ابتدایی زندگی بسیار حیاتی است، زیرا با داشتن این اطلاعات می توان ظرفیت دیداری فضایی کودک را تخمین زد و تغییر این ظرفیت پایه ای را در جریان تحول - بررسی کرد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ی تحول دیداری فضایی - )هری واچس، 2014 ( است . به همین منظور این پرسشنامه بر روی 348 کودک پیش از دبستان در شهر مشهد که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به طور تصادفی انتخاب شدند، اجرا و شاخص های روان سنجی با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و Lisrel به ترتیب نسخه ی 22 و 30 / 9 محاسبه شد. یافته ها نشان داد که پرسشنامه از روایی محتوا و سازه و نیز پایایی مطلوبی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی تائیدی نیز نشان داد که ساختار پرسشنامه، برازش قابل قبولی با داده ها دارد . این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عامل های آگاهی حسی و بدنی؛ مکان یابی در فضا؛ ارتباط بدن با محیط، ارتباط اجزا مختلف محیط با یکدیگر و دیگران؛ نگهداری فضایی؛ استدلال دیداری منطقی و تفکر بازنمایی نام گرفتند و ضرایب همسانی درونی آن ها به ترتیب برابر با 83 / 0 ، 79 / 0 ، 67 / 0 ، 80 / 0 ، 72 / 0 و 61 / 0 به دست آمد. این نتایج نشان داد که پرسشنامه تحول دیداری فضایی واچس - می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازه ی تحول دیداری فضایی - در ایران استفاده شود .

کلمات کلیدی

, تحول دیداری فضایی, روایی محتوا, روایی سازه, تحلیل عاملی - تأییدی, همسانی درونی.