عنوان : ( تحلیل جامعه شناختی گردشگری ازدواج در ایران )
نویسندگان: حمید مسعودی , محسن نوغانی دخت بهمنی , حسین بهروان ,چکیده
تحلیل جامعهشناختی گردشگری ازدواج در بین زوجهای جوان ایرانی هدف پژوهش حاضر است. نبود شناخت کافی از علل، فرایندها و پیامدهای این نوع گردشگری مسئلهای است که در این پژوهش دنبال میشود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش گردآوری و تحلیل دادهها نیز تحلیل مضمون است. یافتهها نشان میدهد، مهمترین نوع گردشگری ازدواج در ایران، سفر ماهعسل است. این سفر به مقاصد طبیعی و مذهبی صورت میگیرد و کیفیت خدمات مناسب، متنوع و در دسترس، حمایت خانواده و انگیزههای فردی همچون نشاط، توانمندی، گریز از محدودیتها و تبلیغات عمده علت گرایش به این نوع گردشگری است. ازدواج بهعنوان یک رویداد فرهنگی امروزه به یکی از محورهای گردشگری تبدیل شده و شهرهای مهم ایران از جمله مشهد، کیش و اصفهان از یک سو و کشورهای خارجی از سوی دیگر مقصد گردشگری ازدواج هستند. سفر خانوادگی، بدون حضور اطرافیان و با هزینههای قابلتوجه بخش فرایند این نوع گردشگری را شکل میدهد. عمده پیامدهای آن نیز دریافت بازخوردهای روانی، اجتماعی و خانوادگی از یک سو و گرایش هرچه بیشتر به سفر از سوی دیگر است. پژوهش حاضر تلاش کرده است مسئله گردشگری ازدواج را از جوانب مختلف تحلیل و بررسی نماید
کلمات کلیدی
, گردشگری ازدواج , گردشگری رویداد , ماهعسل , تحلیل مضمون@article{paperid:1078318,
author = {مسعودی, حمید and نوغانی دخت بهمنی, محسن and بهروان, حسین},
title = {تحلیل جامعه شناختی گردشگری ازدواج در ایران},
journal = {مطالعات مدیریت گردشگری},
year = {2019},
volume = {14},
number = {47},
month = {November},
issn = {2322-3294},
pages = {157--191},
numpages = {34},
keywords = {گردشگری ازدواج ،گردشگری رویداد ،ماهعسل ،تحلیل مضمون},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل جامعه شناختی گردشگری ازدواج در ایران
%A مسعودی, حمید
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%A بهروان, حسین
%J مطالعات مدیریت گردشگری
%@ 2322-3294
%D 2019